Kraft Finans er et landsdekkende finansselskap i Norge som ble etablert i 2014.
Selskapet er lokalisert i syv av Norges største byer, Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Tromsø og Sandnes, Ålesund.
Kraft Finans er eid av ansatte, investorer, og største eier er Bjørn Maaseide med 45 %
Kraft Finans er også majoritetseier av Kraft Forsikringsmegling.
I Kraft Finans skaper vi langsiktige verdier for våre kunder. Gjennom en helhetlig rådgivningstjeneste innen formuesforvaltning kan vi tilby et stort utvalg av eksterne produkter og egen forvaltning.
Som selvstendig aktør kan vi velge de leverandørene vi tror på – enten det er egen forvaltning eller eksterne produkter. Sammen skreddersyr vi en portefølje tilpasset den enkelte kunde sine mål og preferanser.
I henhold til gjeldende lovgivning driver likevel Kraft Finans en leverandøravhengig virksomhet. Dette gjelder samtlige produkter og tjenester.
Kraft Finans står under tilsyn av Finanstilsynet. Foretaket har tillatelse til å yte følgende investeringstjenester:
Nr 1: ordreformidling
Nr 4: aktiv forvaltning
Nr 5: investeringsrådgivning
Nr 7: plassering av finansielle instrumenter der foretaket ikke avgir fulltegningsgaranti
Nr. 1: oppbevaring og administrasjon av finansielle instrumenter på kunders vegne, inkludert forvaltning av kontanter og sikkerhetsstillelse, samt andre forvaltningstjenester
Nr 3: rådgivning om kapitalstruktur, strategi o.l.; rådgivning og tjenester ved fusjoner og oppkjøp
Nr 5: utarbeidelse og formidling av investeringsanbefalinger, finansielle analyser og andre former for generelle anbefalinger vedrørende transaksjoner i finansielle instrumenter
Nr 6: tjenester tilknyttet fulltegningsgaranti
Tilknyttede parter, som disponenter.
Arbeidssituasjon og utdanning, som arbeidserfaring, nåværende arbeidsgiver, utdannelse, investeringskunnskap og investeringserfaring.
Finansielle opplysninger, som informasjon om formue, gjeld, årlig inntekt, og informasjon om midlenes opprinnelse.
Investeringsmål, som opplysninger om formålet med investeringen, investeringshorisont, risikotoleranse og risikoprofil.
Kommunikasjon, som når du kontakter oss og har dialog med oss.
Ved at du bruker våre tjenester, samler vi typisk inn følgende opplysninger:
Teknisk informasjon, som type pc/mobil, internettkobling, operativsystem, nettleser og IP-adresse. Disse opplysningene samler vi inn ved bruk av cookies (se vår cookiepolicy).
Advarsler, dvs. advarsler gitt til deg om at investeringstjenesten eller produktkjøpet anses uegnet eller advarsler om at det ikke er gitt tilstrekkelige opplysninger til å gjennomføre en egnethetsvurdering. Disse opplysningene samler vi inn ved at våre ansatte utarbeider advarsler.
Investeringshistorikk, dvs. informasjon om hvilke investeringer vi har foretatt på dine vegne. Slik historikk lager vi i selskapet.
Kredittopplysninger, som opplysninger om inntekt, skatteligning, eierskap, næringsinteresser og betalingsanmerkninger. Disse opplysningene samler vi inn fra kredittbyråer.
Antihvitvaskingsopplysninger, dvs. informasjon om politisk eksponering og sanksjoner som vi samler inn fra PEP- (Politically Exposed Person) og sanksjonslister samt fra andre finansinstitusjoner og banker.
Lydopptak, dvs. opptak av samtaler du har med våre medarbeidere.
Brukeraktivitet, dine aktiviteter på en nettside, f.eks. at du besøker den, publiserer innhold (tekst, bilder, videoer, etc.) og at du reagerer på innhold (like, kommentar, etc.).
Her er de viktigste formålene som vi bruker opplysningene til:
Det rettslige grunnlaget for formål 1, 2, 3, 4, 5 og 8 er at det er nødvendig for å oppfylle vår avtale med deg og for å oppfylle våre rettslige forpliktelser (som AIF-loven, verdipapirhandelloven, hvitvaskingsloven og bokføringsloven). Det rettslige grunnlaget for formål 7 er å overholde våre forpliktelser knyttet til investeringstjenester i verdipapirhandelloven.
Det rettslige grunnlaget for formål 6 er vår legitime interesse i å administrere og oppfylle disponentenes rettigheter.
Det rettslige grunnlaget for formål 9 er vår legitime interesse i å drive produktutvikling.
Det rettslige grunnlaget for formål 10 er vår legitime interesse i forretningsutvikling. Det rettslige grunnlaget for formål 11 er å kunne tilby deg tilpassede tilbud og informasjon. Vi har rett til å sende deg markedsføring om våre tjenester tilsvarende de tjenester kundeforholdet bygger på dersom vi har et eksisterende kundeforhold med deg. Hvis vi ikke har et eksisterende kundeforhold med deg, vil det rettslige grunnlaget for markedsføringen være ditt samtykke, om du har gitt oss dette.
Du kan når som helst trekke dine eventuelle samtykker tilbake. Du kan dessuten gi oss beskjed om at du ikke ønsker at vi bruker opplysninger om deg til prospektering/profilering samt velge å heller motta generell markedsføring og informasjon.
For våre sider på sosiale medier, f.eks. vår side på Facebook, vil vi være behandlingsansvarlig (alene eller sammen med tilbyderen av det sosiale mediet). For det sosiale mediets bruk av opplysninger om deg, oppfordrer vi deg til å lese deres personverninformasjon.
Vi bruker brukeraktivitet og teknisk informasjon til administrasjon av våre sider på sosiale medier. Det rettslige grunnlaget for vår bruk av opplysninger til dette formålet er vår berettigete interesse i å vise frem vår virksomhet og gjøre tilgjengelig vårt innhold på sosiale medier.
Vi bruker også opplysninger vi samler inn gjennom sidene til analyse. Til analyseformål bruker vi bare anonyme og aggregerte opplysninger som ikke kan knyttes til enkeltpersoner.
Vi deler opplysningene med våre leverandører, slik som IT-leverandører og plattformer for distribusjon av produkter, i den utstrekning det er nødvendig for å yte tjeneste til deg.
Kraft Finans formidler aksjer, og verdipapirfond på vegne av Nordnet Bank AS, valuta, obligasjoner, pensjon og forsikringsspareprodukter fra Nordnet Livsforsikring ASA. I den forbindelse vil det utveksles opplysninger mellom Kraft Finans og de nevnte selskapene. Disse selskapene er ansvarlig for forvaltning av produktene Kraft formidler, og den behandling av personopplysninger som skjer i den forbindelse.
Dersom vi får mistanke om at straffbare forhold, slik som hvitvasking, vil vi kunne utlevere personopplysninger til politiet samt andre finansinstitusjoner og banker.
Vi overfører opplysninger ut av EØS-området, blant annet fordi noen av våre leverandører befinner seg der. Vi sørger for at opplysninger om deg sikres på en forsvarlig måte, enten ved avtaler med mottakerne, eller ved at mottakerne har underlagt seg sertifiseringsordninger som er godkjent i EU. Du kan få mer informasjon om slike avtaler og ordninger ved å ta kontakt med oss.
Vi vil kunne utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter, Verdipapirforetakets forbund og andre utenforstående dersom vi er pålagt å gjøre dette.
Vi lagrer opplysningene kun så lenge det er nødvendig.
Vi vil som utgangspunkt lagre kontaktinformasjon, identitetsinformasjon, familieforhold, arbeidssituasjon og utdanning, finansielle opplysninger, investeringsmål, advarsler, investeringshistorikk og kredittopplysninger i minst fem år eller så lenge vi har et kundeforhold med deg.
Vi vil lagre kommunikasjon som knytter seg til ytelse av investeringstjenester eller investeringsvirksomhet i fem år, med mindre Finanstilsynet har pålagt lengre oppbevaringstid. Annen kommunikasjon lagres i tre år.
Vi lagrer tekniske opplysninger og brukeraktivitet i 6 måneder.
Vi lagrer antihvitvaskingsopplysninger, i fem år etter kundeforholdet er avsluttet eller transaksjonen er gjennomført.
Vi lagrer lydopptak i minst fem år dersom opptakene knytter seg til ytelse av investeringstjenester eller investeringsvirksomhet, med mindre Finanstilsynet har pålagt lengre oppbevaringstid.
Vi vil uansett lagre opplysninger så lenge det følger av lov, og der det oppstår et særlig behov, f.eks. ved klager eller krav som rettes mot oss eller av oss.
Du har en rekke personvernrettigheter. Disse kan du benytte deg av ved å logge deg inn på din brukerkonto hos oss, hvis du har det, eller ved å ta kontakt med oss. Dine rettigheter omfatter:
Informasjon. Ytterligere informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg.
Innsyn. Kopi av opplysninger vi har om deg. Ved forespørsel om innsyn i lydopptak, må du oppgi tidspunktet for når samtalen ble gjennomført og fra hvilket telefonnummer.
Korrigering. Rette og supplere opplysninger om deg.
Sletting. Be om sletting av opplysninger som vi ikke lenger har grunnlag for å oppbevare.
Begrensning. Be om at vi begrenser bruken av dine opplysninger.
Dataportabilitet. Be om at dine opplysninger overføres til deg eller til en annen virksomhet i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format.
Innsigelse. Be om å motsette deg vår bruk av dine opplysninger for direkte markedsføring, inkludert profilering. Du kan også motsette deg å være gjenstand for individuelle avgjørelser av rettslig karakter som utelukkende er automatisert.
Vær oppmerksom på at disse rettighetene er gjenstand for begrensninger som følger av lov. Vi vil besvare din henvendelse så snart som mulig, og typisk senest innen én måned.
Hvis du mener at vi behandler personopplysninger urettmessig, har du rett til å klage til Datatilsynet. Vi håper at du først tar kontakt med oss, slik at vi kan vurdere dine innsigelser og oppklare eventuelle misforståelser.
Når du besøker vår hjemmeside, bruker vi cookies. En Cookie (informasjonskapsel) er en liten fil som lagres lokalt hos deg. Den er ikke skadelig og kan ikke inneholde virus eller programmer. Det den gjør er å lagre informasjon fra nettstedet vårt, for eksempel når du besøkte oss sist eller data du har tastet inn i et bestillingsskjema. Det er en Cookie som gjør at nettsteder for eksempel husker hvilket språk du foretrekker eller hvordan du logget deg på sist.
Gjennom cookies samler vi inn data som din IP-adresse, enhetsinformasjon, internettkobling, operativsystem og nettleser, web-adferd (som hvilke sider du besøker og hvor ofte) samt hvilke produkter du bestiller. Ved bruk av IP-adressen vil vi kunne få informasjon om hvilket fylke/by du oppholder deg i. For øyeblikket benytter vi ikke cookies til annet enn å måle antall besøkende og forbedre brukeropplevelsen på våre plattformer. Vi vil imidlertid kunne bruke cookies til følgende formål i fremtiden:
Innstillinger for bruk av informasjonskapsler i nettlesere
Bruk av informasjonskapsler gjør at du kan få en mer relevant brukeropplevelse av nettsteder du besøker. Dette kan endres ved å gjøre endringer i innstillinger for din nettleser. På nettvett.no finner du beskrivelser til hvordan du kan du kan slette informasjonskapsler eller avvise informasjonskapsler.
Vi vil kunne oppdatere personvernerklæringen fra tid til annen. Du vil få beskjed om endringer av betydning. Du vil alltid finne siste versjon av vår personvernerklæring på nettsiden.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål, kommentarer eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter. Du kan bruke følgende kontaktinformasjon:
Kontaktperson: Ann Dorte Vormestrand
Telefonnummer: 51 97 74 40
E-postadresse: adv@kraftfinans.no
Adresse: Postboks 1063, 4391 Sandnes
ALMINNELIGE FORRETNINGSVILKÅR FOR HANDEL MED FINANSIELLE INSTRUMENTER GJENNOM KRAFT FINANS AS
(heretter kalt «Kraft Finans» eller «Foretaket»)
Kraft Finans AS
Larsamyrå 18, Trim Towers
Postboks 1063
4391 Sandnes
Tlf: 51 97 74 40
Innledning
Disse forretningsvilkårene er utarbeidet i henhold til lov om verdipapirhandel (vphl) med tilhørende forskrifter. Vilkårene erstatter tidligere versjoner av forretningsvilkårene. Begreper definert i verdipapirhandelloven har tilsvarende betydning når de brukes i disse vilkårene. Foretakets kunder anses å ha vedtatt disse vilkår som bindende for seg når kunden etter å ha mottatt vilkårene inngir ordre, inngår avtaler, eller gjennomfører handler med Foretaket.
1. HVILKE TJENESTER FORETAKET HAR TILLATELSE TIL Å YTE
Foretaket har konsesjon til å yte følgende tjenester:
2. HVA FORRETNINGSVILKÅRENE GJELDER
Disse forretningsvilkår gjelder for foretakets investeringstjenester og tjenester vedrørende transaksjoner i instrumenter beslektet med finansielle instrumenter. Vilkårene gjelder for alle disse tjenester, med mindre det fremgår av det aktuelle punkt at vilkåret kun gjelder spesifikke instrumenter eller investeringstjenester.
3. LYDOPPTAK OG ANNEN DOKUMENTASJON
Foretaket vil ta lydopptak av telefonsamtaler i tilknytning til ytelse av investeringstjenester. Lydopptak oppbevares i en periode på fem år, i samsvar med gjeldende rett.
4. FORHOLDET TIL PROFESJONELLE OG IKKE-PROFESJONELLE KUNDER
Foretaket er forpliktet til å klassifisere sine kunder i henhold til vphl, som ikke-profesjonelle kunder, profesjonelle kunder, eller kvalifiserte motparter. Klassifiseringen har betydning for omfanget av kundebeskyttelsen.
5. KUNDENS ANSVAR FOR EGEN KOMPETANSE, FULLMAKTER MV.
Kunden forplikter seg til å følge gjeldende lovgivning og regler for det enkelte marked eller den enkelte markedsplass der handler utføres.
6. RISIKO
Kunden er innforstått med at investeringer i og handel med finansielle instrumenter er forbundet med risiko for tap. Den investerte kapitalen kan øke eller reduseres i verdi.
7. HVILKE MARKEDSPLASSER HANDELEN SKAL SKJE PÅ
Kunders ordre kan utføres både i og utenfor regulerte markeder. Foretaket vil tidvis handle unoterte finansielle instrumenter utenfor regulert marked.
8. ORDRE OG OPPDRAG – AVTALESLUTNING
Ordre eller oppdrag fra kunden kan inngis muntlig, skriftlig eller elektronisk. Foretaket anses å ha akseptert ordren eller oppdraget når det er mottatt av Foretaket.
9. OPPGJØR AV FINANSIELLE INSTRUMENTER I NORGE
Foretaket videreformidler ordre som deretter skal gjennomføres av andre verdipapirforetak.
10. UNDERRETNING OM AVTALER OG UTFØRTE OPPDRAG
Foretaket skal gi kunden underretning om avtale som er sluttet for kundens regning og vilkårene for handelen senest første virkedag etter at informasjonen er mottatt.
11. REKLAMASJON
Kunden skal straks etter mottak av sluttseddel eller annen bekreftelse kontrollere denne og melde eventuelle feil samme dag eller senest innen utgangen av neste børsdag.
12. ANGRERETT
Kunden har ikke angrerett ved fjernsalg av finansielle instrumenter på grunn av markedsrisiko.
13. ANSVAR OG ANSVARSFRITAK
Foretaket påtar seg ikke ansvar for indirekte skade eller tap som påføres kunden.
14. INFORMASJONSSPERRER OG INTERESSEKONFLIKTER
Foretaket søker å unngå interessekonflikter og har regler for å sikre uavhengighet mellom virksomhetsområdene.
15. MEDLEMSKAP I VERDIPAPIRFORETAKENES SIKRINGSFOND
Foretaket er medlem av Verdipapirforetakenes sikringsfond som dekker krav på grunn av Foretakets manglende evne til å oppfylle sine forpliktelser.
16. TILLEGG OG ENDRINGER
Foretaket forbeholder seg retten til å fastsette tillegg eller endre disse vilkårene. Endringer får virkning fra det tidspunkt de skriftlig meddeles kunden.
17. KUNDEKLAGER
Kunden kan klage til Foretaket, og dersom klagebehandlingen ikke er tilfredsstillende, kan kunden bringe saken inn for Finansklagenemnda Bank.
18. VERNETING – LOVVALG – TVISTELØSNING
Tvister skal løses etter norsk lov med Sandnes tingrett som (ikke-eksklusivt) verneting. Kunden kan også saksøkes ved sitt eget verneting dersom Foretaket ønsker det.
19. PERSONOPPLYSNINGSLOVEN
Foretaket ved leder er behandlingsansvarlig etter Personopplysningsloven.
Investeringstjenester, vphl. § 2-1 (1)
Nr 1: ordreformidling
Nr 4: aktiv forvaltning
Nr 5: investeringsrådgivning
Nr 7: plassering av finansielle instrumenter der foretaket ikke avgir fulltegningsgaranti
Tilknyttede tjenester, vphl. § 2-6 (1)
Nr. 1: oppbevaring og administrasjon av finansielle instrumenter på kunders vegne, inkludert forvaltning av kontanter og sikkerhetsstillelse, samt andre forvaltningstjenester
Nr 3: rådgivning om kapitalstruktur, strategi o.l.; rådgivning og tjenester ved fusjoner og oppkjøp
Nr 5: utarbeidelse og formidling av investeringsanbefalinger, finansielle analyser og andre former for generelle anbefalinger vedrørende transaksjoner i finansielle instrumenter
Nr 6: tjenester tilknyttet fulltegningsgaranti
Vi gjør oppmerksom på at vi, som følge av lovkrav som gjelder for verdipapirforetak i Norge, tar lydopptak av alle telefonsamtaler med våre ansatte som yter investeringstjenester. Opptakene blir lagret i minimum 5 år. For mer informasjon, ta kontakt med Compliance på adv@kraftfinans.no.
Informasjon om håndtering av interessekonflikter
Kraft Finans er et verdipapirforetak som tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester til en stor og mangfoldig kundekrets. Ved ytelse av investeringstjenester skal Kraft Finans alltid opptre i kundens beste interesse. Det kan derimot oppstå fra tid til annen at Kraft Finans vil befinne seg i situasjoner der en kundes interesser står i motstrid til (i) Kraft Finans’ interesser (inkludert ansatte i Kraft Finans) eller (ii) en annen kundes interesse. I slike situasjoner vil Kraft Finans ta de nødvendige forhåndsregler for å forhindre interessekonflikter, samt å minimalisere potensiell skade for kundene.
Kraft Finans har utarbeidet instrukser om hvordan man skal identifisere potensielle interessekonflikter, og videre hvordan man skal håndtere interessekonflikter slik at kundene ikke blir skadelidende. Disse instruksene er implementert i virksomheten.
Instruksene for identifisering og håndtering av interessekonflikter søker primært å sikre at ansatte som yter investeringstjenester med motstridende interesser, yter disse tjenestene med nødvendig uavhengighet. Dette for å beskytte kundenes interesser. Kraft Finans har iverksatt generelle tiltak for å oppnå dette, blant annet:
Dersom Kraft Finans’ instrukser for identifisering og håndtering av interessekonflikter ikke er tilstrekkelige for å ivareta kundenes interesser på en betryggende måte, vil Kraft Finans skriftlig opplyse kundene om mulige interessekonflikter. Kraft Finans vil ikke videreformidle ordre på vegne av kunden, før slike opplysninger er gitt.
Ytterligere detaljer vedrørende Kraft Finans’ instrukser for identifisering og håndtering av interessekonflikter er tilgjengelig på forespørsel.
Denne informasjonskapselpolicyen ble sist oppdatert den 31. juli 2023 og gjelder for borgere og innbyggere med lovlig permanent opphold i det europeiske økonomiske samarbeidsområdet og Sveits.
Vårt nettsted, https://kraftfinans.no (heretter kalt: ”nettstedet”) benytter cookies og annen relatert teknologi (for enkelhets skyld er relatert teknologi også omtalt som «cookies»). Cookies er også plassert av tredjeparts aktører vi har engasjert. I dokumentet under informerer vi om bruken av cookies på vårt nettsted.
En informasjonskapsel er en enkel liten fil som er sendt sammen med sider i dette nettstedet og er lagret av din nettleser på din datamaskins harddisk eller en annen enhet. Opplysninger som er lagret der kan bli returnert til våre servere, eller til servere som tilhører de relevante tredjeparts-aktørene, i løpet av et senere besøk.
Et skript er en del av en programkode som er brukt til å sikre at vår webside fungerer riktig og interaktivt. Denne koden kjøres på vår server eller på din enhet.
En web beacon (eller pixel tag) er en liten, usynlig del av en tekst eller et bilde på en nettside som er brukt til å overvåke trafikken på en nettside. For å få til dette, blir en del data om deg lagret ved bruk av web beacon.
5.1 Tekniske eller funksjonelle informasjonskapsler
Noen informasjonskapsler sikrer at enkelte deler av nettstedet fungerer som det skal og at brukerpreferansene dine forblir kjent. Ved å plassere funksjonelle informasjonskapsler gjør vi det enklere for deg å besøke nettstedet vårt. På denne måten trenger du ikke gjentatte ganger å legge inn den samme informasjonen når du besøker nettsiden vår og for eksempel blir varene liggende i handlekurven din til du har betalt. Vi kan plassere disse informasjonskapslene uten ditt samtykke.
5.2 Informasjonskapsler for statistikk
Vi bruker statistikkinformasjonskapsler for å optimalisere nettstedopplevelsen for brukerne våre. Med disse statistikkinformasjonskapslene får vi innsikt i bruken av nettstedet vårt. Vi ber om din tillatelse til å plassere informasjonskapsler for statistikk.
5.3 Reklame cookies
På denne nettsiden bruker vi informasjonskapsler for annonsering, slik at vi kan få innsikt i kampanjeresultatene. Dette skjer basert på en profil vi oppretter basert på din oppførsel på https://kraftfinans.no. Med disse informasjonskapslene blir du, som besøkende på nettstedet, knyttet til en unik ID, men disse informasjonskapslene vil ikke lage en profil basert på din oppførsel og dine interesser for å vise personlig tilpassede annonser.
5.4 Informasjonskapsler for markedsføring/sporing
Markedsførings-/sporingsinformasjonskapsler er informasjonskapsler eller annen form for lokal lagring, som brukes til å lage brukerprofiler for å vise reklame eller for å spore brukeren på dette nettstedet eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Fordi disse cookies er merket som sporings-cookies, vil vi spørre om din tillatelse til å plassere disse.
5.5 Sosiale medier
På nettsiden vår, har vi inkludert innhold fra Facebook og LinkedIn for å promotere sider (f.eks. «like» eller «pin») eller dele (f.eks. «tweet») i sosiale medier som Facebook og LinkedIn. Innholdet er bygget inn med kode fra Facebook og LinkedIn og benytter også cookies. Dette innholdet kan lagre og behandle noe informasjon for personlig markedsføring.
Vennligst les personvernerklæringen til de ulike sosiale nettverkene (som kan oppdateres jevnlig) for å lese hva de gjør med dine (personlige) data som de behandler ved hjelp av disse cookier. Dataene som blir hentet blir anonymisert så mye som mulig. Facebook og LinkedIn er lokalisert i USA.
Funksjonell, Markedsføring/sporing
Statistikk
Funksjonell
Markedsføring/sporing
Statistikk
Funksjonell
Funksjonell
Markedsføring/sporing
Markedsføring/sporing
Markedsføring/sporing
Statistikk
Markedsføring/sporing
Markedsføring/sporing, Funksjonell
Funksjonell, Markedsføring/sporing, Statistikk, Preferanser
Formål venter på kontroll
Formål venter på kontroll
Når du besøker nettstedet vårt for første gang, vil vi vise deg en pop-up med en forklaring om informasjonskapsler. Så snart du klikker på «Lagre», samtykker du til at vi bruker alle informasjonskapsler og plugin-moduler som beskrevet i popup-vinduet og erklæringen for informasjonskapsler. Du kan deaktivere bruken av informasjonskapsler via nettleseren din, men vær oppmerksom på at nettstedet vår kanskje ikke lenger fungerer som den skal.
7.1 Administrer samtykkeinnstillingene dine
Du kan bruke nettleseren til automatisk eller manuelt å slette cookies. Du kan også spesifisere at visse cookies ikke kan plasseres. Et annet alternativ er å endre innstillingene for nettleseren din slik at du mottar en melding hver gang en cookies plasseres. For mer informasjon om disse alternativene, se instruksjonene i Hjelp-delen i nettleseren.
Vennligst merk at vårt nettsted kanskje ikke vil fungere skikkelig hvis alle cookies er deaktivert. Hvis du sletter alle cookies i nettleseren din, vil de komme tilbake igjen hvis du samtykker til det når du besøker vårt nettsted igjen.
Du har følgende rettigheter med hensyn til dine personopplysninger:
For å utøve disse rettighetene, vennligst kontakt oss. Vennligst se kontaktinformasjonen nederst i denne cookie-erklæringen. Hvis du har en klage på hvordan vi håndterer dataene dine, vil vi gjerne høre fra deg, men du har også rett til å sende inn en klage til tilsynsmyndigheten (Datatilsynet).
For spørsmål og/eller kommentarer om våre retningslinjer for informasjonskapsler og denne erklæringen, vennligst kontakt oss ved å bruke følgende kontaktinformasjon:
Kraft Finans AS
Trim Towers
Larsamyrå 18
4313 SANDNES
Norge
Nettted: https://kraftfinans.no
E-post: resepsjon@kraftfinans.no
Telefonnr: 51 97 74 40
Denne cookie-erklæringen ble synkronisert med cookiedatabase.org på26. august 2024.
1. Bakgrunn
Kraft Finans arbeider for å fremme åpenhet, integritet, rettighet og ansvar i alle deler av vår virksomhet, herunder der vi har virksomhet, med våre ansatte, investorer, interessenter og partnere.
I Kraft Finans skaper vi langsiktige verdier for våre kunder. I den sammenheng ser vi hen til bl.a. FNs prinsipper for bærekraftige investeringer (UNPRI), og Norsk utvalg for eierstyring og selskapsledelse (NUES).
2. Formål
Formålet med denne policyen er å beskrive Kraft Finans sin tilnærming til bærekraftige investeringer, herunder miljø-, sosiale- og selskapsstyringsspørsmål (såkalte ESG-forhold).
Kraft Finans mener et godt fokus på bærekraftige investeringer bidrar til en høyere langsiktig risikojustert avkastning på investorenes midler gjennom å identifisere uønskede risikofaktorer så vel som å finne lønnsomme muligheter.
Kraft Finans anerkjenner at finansbransjen er en viktig del av løsningen for å nå blant annet Paris-avtalens klimamål og det globale arbeidet for å redusere karbonutslipp.
Vi vil derfor søke å fremme arbeidet med ESG også blant andre aktører i bransjen.
3. Eierskap og ansvar
Administrerende direktør er øverste ansvarlig for å sikre at policyen etterleves.
Policyen er også forankret i styret til Kraft Finans, som vil gjennomgå policyen minst på årlig basis.
Policyen er gjort kjent alle ansatte i Kraft Finans og vil publiseres på hjemmesiden til selskapet.
Investeringsdirektør er sammen med fondsforvalterne ansvarlig for at policyen integreres i alle investeringsanalyser, beslutningsprosesser og eierskapsutøvelse (der dette er relevant).
4. Hvordan integreres ESG i vårt produktspekter og investeringsvirksomhet?
4.1. Investeringsbeslutning
Kraft Finans rådgiver våre kunder og investerer selv gjennom Kraft Fondene i ulike fond, aksjer og obligasjoner fra unoterte og noterte utstedere.
ESG er en integrert del av investeringsprosessen til Kraft Finans, der vi kartlegger bl.a. hvordan driften av selskapene er i samsvar med allmenne miljømessige, etiske og sosiale normer. Man vil her særlig benytte UNPRI sine prinsipper som en rettesnor.
ESG-forhold er en integrert del av investeringsbeslutningen i alle aktivaklasser, men informasjonstilgangen og analysen varierer ut fra type investering.
4.2. Utelukkelse/ekskludering
Det er av grunnleggende betydning at selskaper som Kraft Fondene investerer i, etterlever internasjonale lover, normer og konvensjoner.
Kraft Fondene vil derfor ikke investere i:
Investeringsdirektør er ansvarlig for at det føres en liste over de selskap som er utelukket. Denne listen kan gjøres tilgjengelig for investorer i fondene på forespørsel. Skulle det vise seg at et selskap som inngår i kundenes investeringsportefølje og/eller Kraft Finans er investert i, bryter noe av det ovenstående, vil det søkes å enten rette opp i forholdet og/eller selge seg ut innen rimelig.
4.3. Aktivt eierskap
Kraft Finans søker gjennom sitt indirekte eierskap å bedre relevante ESG-forhold i selskapene de er investert i der dette er mulig gitt eierposisjon. Kraft Finans vil derfor søke å gå i dialog med selskapene og sette fokus på håndtering av vesentlige ESG-risikoer,- og muligheter.
5. Interessekonflikt
Hvert av fondene til Kraft Fondene har sitt eget mandat og forvaltes uavhengig av hverandre. Likevel kan det oppstå tilfeller der fondsforvalterne velger å investere i det
samme selskapet. Det kan innebære at flere fond har interesser og stemmerettigheter i det samme selskapet. Hvert fond står fritt til å stemme i overensstemmelse med hva forvalter mener er i andelseiernes beste interesse. Derfor bør det ikke oppstå interessekonflikter mellom fondene med hensyn til anvendelsen av stemmeretten. Fondsforvalterne i Kraft Finans er underlagt strenge egenhandelsregler, og det skal ikke oppstå interessekonflikter mellom fondet og porteføljeforvalter med tanke på anvendelse av stemmeretten.
Kraft Finans AS er forpliktet til å holde dette nettstedet oppdatert og med korrekt informasjon. Skulle du likevel oppleve noe som ikke er korrekt eller utdatert, vil vi bli takknemlige dersom du varsler oss om dette. Vennligt oppgi hvor på nettstedet du fant dette. Vi vil da tak tak i dette snarest. Vennligst send din respons via e-post til: resepsjon@kraftfinans.no.
Vi er ikke ansvarlige for tap som følge av unøyaktigheter eller ufullstendighet, og heller ikke for tap som følge av problemer forårsaket av eller forbundet med spredning av informasjon over Internett, for eksempel forstyrrelser eller avbrudd. Ved bruk av nettskjemaer tilstreber vi å begrense antall obligatoriske felt til et minimum. For tap som følge av bruk av data, råd eller ideer levert av eller på vegne av Kraft Finans AS via denne nettsiden, Kraft Finans AS aksepteres intet ansvar.
Bruk av dette nettstedet og alle komponentene (inkludert fora) er gjenstand for følgende betingelser for bruk. Selv beskjeden bruk av nettstedet innebærer at du har kunnskap om og aksepterer disse betingelsene.
Svar og personvernhenvendelser som sendes via e-post eller ved bruk av et nettskjema vil bli behandlet på samme måte som brev. Dette betyr at du kan forvente svar fra oss senest innen 1 måned. Ved komplekse forespørsler vil vi gi deg beskjed innen 1 måned dersom vi trenger maksimalt 3 måneder.
Eventuelle personlige data som du gir oss i sammenheng med din tilbakemelding eller forespørsel vil kun bli brukt i henhold til vår personvernerklæring.
Kraft Finans AS skal gjøre alt for å beskytte systemene mot enhver form for ulovlig bruk. Kraft Finans AS skal iverksette egnede tekniske og organisatoriske tiltak for dette formål, idet det blant annet tas hensyn til den nyeste teknikken. Det skal imidlertid ikke holdes ansvarlig for noe tap, direkte og / eller indirekte, påført en bruker av nettstedet, som oppstår som et resultat av ulovlig bruk av systemene fra en tredjepart.
Kraft Finans AS tar ikke ansvar for innhold fra nettsteder der en hyperlink eller annen referanse er gjort. Betingelser og forhold rundt Produkter og tjenester tilbudt av tredjeparts-aktører er utelukkende den aktuelle tredjeparts-aktørens ansvar.
Alle immaterielle rettigheter til innhold på dette nettstedet er innhentet Kraft Finans AS.
Kopiering, spredning eller en hvilken som helst annen bruk av materiale er ikke tillatt uten skriftlig tillatelse fra Kraft Finans AS, unntatt, og bare i det omfang som ellers er fastsatt ved bestemmelser i lov og forskrifter (slik som retten til å sitere), med mindre det aktuelle innholdet har bestemmelser om noe annet.
Dersom du har spørsmål eller problemer med tilgjengeligheten på dette nettstedet, vennligst kontakt oss.
Instruks for oppnåelse av beste resultat er hjemlet i vpf-forskiften §§ 2-28 og 2-29, vph-forskriften § 10-7.
Foretaket forvalter KraftFondene. Dette innebærer bl.a. at Foretaket fatter investeringsbeslutninger, og gjennomfører disse, på vegne av verdipapirfondene. Foretaket skal opptre i verdipapirfondenes beste interesse, herunder vurdere hvordan den enkelte handel kan utføres på beste måte for å få et best mulig resultat for kundene.
Kravet til beste resultat kan deles i to elementer: 1) hvordan handelen skal utføres og 2) hvor handelen skal utføres. Foretaket vil normalt plassere ordre om utførelse på vegne av verdipapirfondene hos andre meglerforetak etter vpf-forskriften § 2-29.
Foretaket skal opptre i beste interesse til de verdipapirfond selskapet forvalter når det utføres beslutninger om å handle på verdipapirfondenes vegne. Foretaket skal søke å oppnå et best mulig resultat for verdipapirfondene med hensyn til verdipapirfondets mål, investeringspolitikk, egenskaper ved de finansielle instrumenter som inngår i ordren, pris, kostnader, hurtighet, sannsynlighet for gjennomføring og oppgjør, størrelse, art og andre relevante forhold.
Den ovennevnte vurdering vil være sammensatt og situasjonsbestemt. Generelt skal Kraft Finans AS legge mest vekt på følgende:
• Pris
• Kostnader
• Egenskaper ved det aktuelle finansielle instrument
• Mulighet til å få utført handelen innen rimelig tid
• Egenskaper ved de aktuelle handelssystemene/handelsplassene
Alle Kraft Fondene har som målsetning å skape høyest mulig relativ avkastning. Prisen som kan oppnås ved handel i finansielle instrumenter på vegne av verdipapirfondene er dermed av betydning. Foretaket vil normalt legge vekt på prisen som kan oppnås ved vurdering av beste resultat.
Transaksjonskostnader vil ha betydning for verdipapirfondenes avkastning. Foretaket vil normalt legge vekt på kostnader ved transaksjonen ved vurdering av beste resultat.
Ved handel i enkelte rentepapirer kan det være vanskelig å finne et velfungerende marked av kjøpere og selgere. Gode relasjoner og gjensidig tillit mellom megler og forvalter kan dermed være viktig for samlet sett å sikre verdipapirfondet beste resultat.
Uavhengig av egenskapene ved det aktuelle finansielle instrumentet, kan forvalter ha utfordringer i forbindelse med handel av større poster. I særlige tilfeller kan det være i andelseiernes interesse å akseptere en dårligere pris eller høyere kostnader for å få gjennomført transaksjonen innen rimelig tid. Slike tilfeller skal dokumenteres.
ved de aktuelle handelssystemene/handelsplassene For handel av aksjer er Foretaket tilknyttet en elektronisk handelsplattform, der kostnaden er vesentlig lavere enn ved direkte handel med øvrige meglere. Når det vurderes som hensiktsmessig vil forvalter utøve elektronisk handel. Handel av rentepapirer skjer normalt ved direkte kontakt med megler eller på en handelsplattform. Compliance og Daglig Leder skal regelmessig kontrollere de retningslinjer og tiltak som er etablert i tråd med avsnittene ovenfor, vpf-forskriften § 2-28 (4). I tillegg skal Foretaket dokumentere at ordrene er plassert i samsvar med retningslinjene, § 2-28 (5).
Kraft Finans AS skal opptre i beste interesse til de verdipapirfond det forvalter, når det, på vegne av verdipapirfondene, plasserer ordre om utførelse hos andre meglerforetak
Kraft Finans AS skal være bevisst i sine valg av meglerforbindelser for å sikre korrekt verdipapiroppgjør og beste resultat. Forvaltning skal kun benytte meglerforbindelser som er godkjent av administrerende direktør og investeringssjef. Ved valg av meglerforbindelse skal forvalter ta hensyn til sannsynlighet for gjennomføring, ordrens størrelse og ordrens art.
Ved godkjennelse av nye meglerforbindelser skal følgende vurderes:
• Historikk
• Soliditet
• Ryddig og etisk framferd
• Markedsposisjon
• Kostnader ved handel
Godkjente meglerforbindelser vil bli vurdert på følgende grunnlag:
• Ordreutførelse
• Oppfølging
• Operative forhold rettet mot fondsdrift
Dersom en forvalter mener at en meglerforbindelse ikke tilfredsstiller de forventningene Kraft Finans AS har til beste resultat, kan forvalteren be om at den aktuelle meglerforbindelsen fjernes fra listen over godkjente meglerforbindelser. Slike anmodninger sendes til administrerende direktør og investeringssjef, som fatter beslutning om evt. stryking fra listen over godkjente meglerforbindelser. Leder compliance, kontroll og risikostyring skal informeres om slike anmodninger, samt hvilken beslutning som er fattet.
Foretaket skal dokumentere og regelmessig kontrollere de retningslinjer og tiltak som er etablert i tråd med avsnittene over, herunder kvaliteten på ordreutførelsen hos de angitte meglerforbindelsene. Eventuelle mangler skal utbedres.
Disse retningslinjene skal gjennomgås minst en gang per år og gjelder frem til de erstattes av reviderte retningslinjer.
Innledning Kraft Finans AS skal hvert år utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentliggjøre en redegjørelse for vurderingene.
Åpenhetsloven har til formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Denne rapporten omfatter selskapets plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderingene selskapet har gjennomført i 2024. I rapporten redegjør selskapet også for tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere risikoen for negative konsekvenser selskapets aktivitet og forretningsforbindelser kan ha for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Henvendelser om denne rapporten kan rettes til:
Kraft Finans AS
Ann Dorte Vormestrand Head og Legal & Compliance
adv@kraftfinans.no
Rapporteringsplikt Selskapet har hovedkontor ved Sandnes, Rogaland og er hjemhørende i Norge.
Selskapet er et aksjeselskap og er derfor rapporteringspliktig.
Kraft Finans AS ble stiftet i 2001 og er et norsk verdipapirforetak som tilbyr finansiell rådgivning til formuende privatpersoner, selskap og stiftelser. Selskapets største eier er Bjørn Maaseide gjennom sitt heleide selskap BFBK Finans AS.
Kraft Finans AS tilbyr tjenestene investeringsrådgivning, mottak/formidling av ordre, ordreutførelse, aktiv forvaltning og tilrettelegging. Selskapet etablerte i 2018 Kraft Fondene. Første fond ut var Kraft Global, og i 2019 og 2022 ble også rentefondene Kraft Høyrente og Kraft Nordic Bonds lansert. Kraft Global ble avviklet i 2023. I 2024 ble rentefondet Kraft Investment Grade lansert.
Vi har kontorer i Tromsø, Trondheim, Ålesund, Oslo, Bergen, Sandnes og Kristiansand.
Kraft Finans AS forvalter og gir råd til cirka 2500 kunder som samlet har plassert om lag 8 milliarder kroner til forvaltning.
Organisasjonskart for selskapet vedlegges denne rapporten.
Selskapet har egne rutiner for hvordan vi forankrer arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Rutinen omfatter selskapets arbeid for oppfyllelse av kravene som stilles i åpenhetsloven. Selskapets rutiner er forankret og vedtatt i selskapets styre 22. februar 2023. Rutinen er kommunisert til selskapets ansatte og ligger tilgjengelig på selskapets nettside. Rutinen inngår som del av selskapets instrukssamling, som ble sist behandlet i selskapets styre den 15. mai 2024.
Rutinen beskriver hvordan selskapet gjennomfører sin aktsomhetsvurdering og vurdering av tiltak. Rutinene inneholder også informasjon om selskapets varslingskanaler som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktivitet, og hvordan slik informasjon følges opp.
Vi arbeider kontinuerlig med å foreta vurderinger av risiko knyttet til selskapets aktiviteter og bruk av våre forretningsforbindelser (leverandører og forretningspartnere 1 ). Videre arbeider selskapet kontinuerlig med å gjennomføre tiltak får å nå målene satt av selskapet. Se rapportens punkt 3 og 4 for veiledning i arbeidet som er gjort i rapporteringsåret.
Vi har satt oss flere konkrete mål for fremtiden.
Kraft Finans AS foretar løpende vurderinger av risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktiviteter og forretningsforhold. Selskapet kartlegger løpende menneskerettighetsbrudd og brudd på anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktivitet.
I kartleggingsarbeidet benytter Kraft Finans AS en digital plattform utviklet av Ignite Procurement AS. Plattformen forenkler gjennomføringen av aktsomhetsvurderinger i tråd med kravene i åpenhetsloven. Gjennom plattformen har Kraft Finans AS fått en systematisert oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører. Basert på denne oversikten har plattformen foretatt innledende vurderinger av risikoen for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Stegene i denne vurderingen redegjøres for i det følgende:
1. Basert på leverandørdata hentet fra regnskapsdata, ordrebekreftelser og ERP -systemer opprettes en fullstendig oversikt over selskapets førsteleddsleverandører. Selskapet har i plattformen manuelt opprettet forretningspartnere og andre kjente underleverandører. Gjennom plattformen oppdateres oversikten over selskapets førsteleddsleverandører løpende.
2. I plattformen berikes leverandørinformasjon gjennom tredjepartssamarbeid med ENIN og Infobel. Gjennom plattformen innhentes informasjon og finansielle opplysninger om selskapets leverandører som industrikoder (NACE) og selskapsstruktur.
3. Gjennom steg 1 og 2, får selskapet en oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører, med tilhørende leverandørinformasjon.
4. Klassifiseringsverktøyet i plattformen har foretatt en innledende risikoklassifisering av selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører basert på klassifiseringsregler opprettet i plattformen. Selskapet har opprettet følgende 1 Leverandører og forretningspartnere definerte begreper i åpenhetsloven, jf. § 3 første ledd bokstav d og e. Begrepet forretningsforbindelser er brukt som en samlebetegnelse for disse to. klassifiseringsregler relevante for selskapets leverandørkjede: Geografi, bransje, og type produkt og tjeneste. Gjennom klassifiseringsverktøyet har leverandører som møter definerte risikoparametere blitt klassifisert i henhold til høy, medium og lav risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
5. Som ledd i risikokartleggingen, har selskapet, gjennom plattformen, sendt ut egendefinerte spørreskjemaer til definerte forretningsforbindelser for å innhente ytterligere informasjon. Selskapet har også benyttet plattformen for å etterlyse dokumentasjon og sertifiseringer fra førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører.
6. Basert på funnene i punkt 4 og 5, skal Kraft Finans AS vurdere hvilke tiltak som skal iverksettes for å undersøke potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
I analyseverktøyet i plattformen (interaktivt Dashboard) er det utarbeidet analyser av leverandørkjeden basert på leverandørdata, utfallet av risikoklassifiseringen og innhentet informasjon fra leverandørkjeden. I punkt 3.2 under fremkommer følgende opplysninger generert av analyseverktøyet i plattformen:
a. Antall førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører, med tilhørende leverandørinformasjon
b. Oversikt over selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører som har blitt forelagt og har svart ut spørreskjemaer relevant som selskapets aktsomhetsvurdering
c. Oversikt over selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører som har opplyst:
a. At deres virksomhet er omfattet av åpenhetsloven
b. At det er utført aktsomhetsvurderingen av virksomheten i tråd med kravene åpenhetsloven
c. At resultatet av aktsomhetsvurderingen er nedfelt i en rapport i tråd med kravene i åpenhetsloven
d. Nærmere klassifisering av selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører basert på risikoprofilene høy, medium og lav.
e. Oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører hvor det er iverksatt tiltak, jf. steg 6 over
Relevante forhold for aktsomhetsvurdering knyttet til selskapets aktivitet og forretningsforhold er bl.a.:
• Selskapets operasjonelle kontekst
• Selskapets forretningsmodell
• Posisjon i leverandørkjeden
• Type produkt og tjenester
I det følgende vil vi redegjøre for vesentlig risiko for negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som er avdekket gjennom selskapets aktsomhetsvurderinger. Redegjørelsen omfatter også eventuelle konstaterte brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Selskapet har kommersielle relasjoner med 517 førsteleddsleverandører i rapporteringsåret. Selskapets leverandører er lokalisert i følgende land/geografisk område3 :
I aktsomhetsvurderingen 2024 har vi valgt å basere utvalget på alle leverandører både med lav, medium og høy risiko selskap i motsetning til 2023 hvor lav risiko leverandører ikke ble medtatt. I 2023 besvarte 7 leverandører på undersøkelsen. Nå i 2024 har 29 leverandører besvart. Dette viser at flere leverandører i år har bedre kjennskap til åpenhetsloven og ser verdien av besvarelse. Tiltak for 2025 vil være å nå ut til flere i leverandørkjeden, og helst de med høyest rangert risiko.
Selskapet har ikke avdekket eller identifisert noen funn i rapporteringsåret:
Selskapet vil i det følgende redegjøre for de tiltak virksomheten har iverksatt for å forebygge, begrense eller stanse kartlagte konsekvensene og risikoer som er avdekket i punktet over.
Vi vil iverksette følgende tiltak på bakgrunn av kartleggingen:
Vi arbeider kontinuerlig med å overvåke potensielle brudd på menneskerettigheter og brudd på anstendige arbeidsforhold basert på OECD`s modell.
CEO i Kraft Finans AS har det overordnede ansvaret for å overvåke potensielle brudd og iverksatte tiltak. Kraft Finans AS har følgende rutiner for overvåking:
• Vi overvåker gjennomføringen og effekten av selskapets interne forpliktelser, aktiviteter og mål for aktsomhetsvurderinger.
• Vi gjennomgår rapporter som blir gitt ut om finansnæringen og følger også med på bransjeundersøkelser.
• Vi tar med erfaringer og tilbakemeldinger selskapet har tilegnet seg inn i aktsomhetsvurderingene. Dette for å forbedre prosessen og resultatene i fremtiden
På bakgrunn av disse tiltakene har vi en fremdriftsplan for gjenopprettingsarbeidet som vi holder oppdatert. Fremdriftsplanen følger systematikken i punkt 3.
Selskapet har ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret. Selskapet har heller ikke avdekket vesentlig risiko for brudd/negative konsekvenser som nevnt.
Selskapet har ikke avdekket tilfeller som krever gjenoppretting i rapporteringsåret.
1.1 Hjemmel og formål
Hjemmel: Verdipapirhandelloven § 9-16 (4), jf. Finansforetaksforskriften kapittel 15.
Formål: Kraft Finans skal ha en godtgjørelsesordning som fremmer god og effektiv styring og kontroll av Foretakets risiko, motvirke for høy risikotaking og bidra til å unngå interessekonflikter. Videre er det viktig med kompetente og motiverte ansatte. Det er viktig å beholde kompetanse og utvikle en riktig kultur knyttet til kvalitet i Foretaket fremover.
1.2 Godtgjørelse som omfattes
Godtgjørelse omfatter lønn og annen godtgjørelse i form av: (i) Naturalytelser, (ii) bonuser, (iii) tildeling av aksjer, tegningsretter, opsjoner og andre former for godtgjørelse som er knyttet til aksjer eller utviklingen av aksjekursen i Foretaket, (iv) pensjonsordninger, (v) etterlønnsordninger, og (vi) alle former for variable elementer i godtgjørelsen eller særskilte ytelser som kommer i tillegg til basislønn.
1.3 Godtgjørelsesutvalg
Foretaket har oppnevnt et særskilt godtgjørelsesutvalg. Utvalget består av to styremedlemmer og ansattrepresentant, som har tilstrekkelige kunnskap og erfaring med risikoanalyser for å kunne vurdere om godtgjørelsespolitikken er passende.
Godtgjørelsesutvalget vil bli forelagt forslag til endringer i Foretakets godtgjørelsesordning, de vil være delaktig i vurdering knyttet til fastsettelse av pott for variabel godtgjørelse og de vil behandle praktiseringsrapporten før den fremlegges for styret.
1.4 Sentrale risikofaktorer av betydning for godtgjørelsesordningen
Identifisering av risiko knyttet til Foretakets virksomhet er av betydning for utforming av godtgjørelsesordningen, herunder ved vurdering av personkrets, prosess for tildeling av årlig variabel godtgjørelse og ved vurdering av eventuell reduksjon og bortfall av variabel godtgjørelse.
I tråd med Foretakets ICAAP-rapport, er Foretaket eksponert for følgende risikotyper i sin virksomhet:
(i) Kredittrisiko: Foretaket har en konservativ risikoprofil knyttet til kredittrisiko, jf. også omtale i Foretakets ICAAP.
(ii) Oppgjørsrisiko: Foretaket er utsatt for alminnelig oppgjørsrisiko ved handel i selskapsandeler eller finansielle instrumenter.
(iii) Operasjonell risiko: Dette er den vesentligste risiko foretaket er utsatt for. Risikoreduserende tiltak knytter seg i første rekke til utvikling av compliance og internkontrollfunksjonen.
Administrerende direktør skal årlig vurdere om endringer i Foretakets risikoeksponering som angitt i ICAAP skal medføre justeringer i godtgjørelsesordningen, og i så fall foreslå dette for styret.
1.5 Grunnlaget for variabel godtgjørelse
Kraft Finans vil dele overskuddene som skapes med de ansatte. Vi inkluderer hele verdikjeden i Foretaket og tar utgangspunkt i Foretakets totale bunnlinje. Den variable godtgjørelsen skal være diskresjonær.
1.6 Kriterier for variabel godtgjørelse
1.6.1 Kvalitetsindeks
Det er kundene vi lever av og for. Derfor vil for eksempel en betydelig forbedring i kvalitetsindeks for enkeltansatte og kontor telle positivt i tildeling av bonus, og motsatt.
1.6.2 Kvalitet
Kvaliteten i det arbeidet Foretaket gjør, er et av de punktene der et verdipapirforetak er svært sårbart. Manglende kvalitet vil over tid kunne føre tid kundeklager og direkte brudd med lover og regler. Rapporter fra Compliance vil telle i vurdering og tildeling av variabel godtgjørelse.
1.6.3 Lønnsomhet
Foretakets totale lønnsomhet gir grunnlaget for hva som kan betales i variabel godtgjørelse. Det blir viktig med effektiv drift i hele Kraft Finans inkludert hver enkelt avdeling.
1.6.4 Samarbeid og innsats
Samarbeid om å skape gode resultater skal lønne seg, vi har mange muligheter og oppgaver hver dag og en av våre viktigste oppgaver som verdipapirforetak er å betjene våre kunder på en effektiv og god måte. Foretaket kommer til å vektlegge samarbeid og total verdiskapning. Kunden skal alltid betjenes der det er mest hensiktsmessig for kunden og det er viktig at ikke subjektive forhold og hensyn til egen avdelings resultat avgjør dette. Ledelsen i Kraft Finans vil rådføre seg med alle ledere i Foretaket i vurderingen av dette kriteriet.
1.7 Tildeling av årlig variabel godtgjørelse til den enkelte medarbeider
1.7.1 Tidspunkt
Avregning av total bonusramme vil skje årlig i forbindelse med behandling av årsregnskapet.
1.7.2 Prosess for tildeling
Administrerende direktør vurderer den enkelte medarbeider i forhold til kriteriene fastsatt nedenfor og foreslår årets variable godtgjørelse for hver enkelt medarbeider. Styrets leder foreslår variabel godtgjørelse til Administrerende direktør.
Styret treffer endelig beslutning om ovennevnte forhold. Den endelige beslutning kommuniseres til medarbeideren gjennom tildelingsbrevet.
1.7.3 Kriterier for tildeling av variabel godtgjørelse
Variabel godtgjørelse skal vurderes på grunnlag av en helhetsvurdering, hvor finansielle og ikkefinansielle forhold knyttet til vedkommende person, vedkommende forretningsenhet og foretaket som helhet skal vurderes.
Når det gjelder den enkelte persons innsats skal blant annet følgende vurderes:
(i) Klientakkvisisjon,
(ii) utadrettet eller intern virksomhet av spesiell verdi for Foretaket,
(iii) ekstraordinær arbeidsinnsats, stort klient-/medarbeideransvar eller lignende, (iv) medarbeiderens evne og vilje til å bidra til kompetansehevning hos sine medarbeidere,
(v) antall kundeklager knyttet til den enkelte eller medarbeiderens forretningsenhet,
(vi) påviste brudd på interne retningslinjer eller annet relevant regelverk skal medføre redusert variabel godtgjørelse,
(vii) ved vurdering av den enkeltes variable godtgjørelse skal også finansielle forhold og endringer i bærekrafts- og risikotilpassede prestasjoner knyttet til vedkommende forretningsenhet og foretaket som helhet hensyntas, herunder foretakets kostnader knyttet til behov for likviditet og kapital. Foretakets resultater i det foregående år skal hensyntas i denne vurderingen.
Endelig variabel godtgjørelse vil fastsettes på grunnlag av en skjønnsmessig helhetsvurdering av ovennevnte forhold.
Variabel godtgjørelse til medarbeidere med kontrolloppgaver skal være uavhengig av resultatet i forretningsområdet de kontrollerer.
Styret skal fastsette kriterier for hver enkelt av dem som er omfattet av ordningen ut fra funksjonsspesifikke målsetninger.
Den vurdering som ligger til grunn for den årlige fastsettelsen av variabel godtgjørelse skal dokumenteres skriftlig.
1.7.4 Balanse mellom fast og variabel godtgjørelse
Ved vurdering av variabel godtgjørelse til den enkelte medarbeider skal styret påse at det oppnås et balansert forhold mellom fast arbeidsgodtgjørelse og variabel godtgjørelse. Den faste delen av godtgjørelsen skal være tilstrekkelig høy til at Foretaket kan unnlate å utbetale den variable delen av godtgjørelsen.
Ved den nærmere vurderingen av balansekravet vil styret hensynta blant annet følgende forhold:
(i) At variabel godtgjørelse ikke skal oppfordre til overdreven risikotakning i lys av Foretakets risikoeksponering. Det må imidlertid tas hensyn til risikoeksponeringen i Foretaket i første rekke er knyttet til operasjonell risiko som medarbeiderne i liten grad kan påvirke eller vil ha incentiv til å påvirke, jf. ovenfor.
(ii) At Foretaket må kunne opprettholde en fleksibel kostnadsstruktur i Foretaket, det vil blant annet si at det må tas hensyn til at fast arbeidsgodtgjørelse også skal utbetales i år med lav inntjening.
Praktiseringen av ordningen skal gjennomgås av Compliance minst en gang i året, med rapportering til styret i Foretaket.
Kraft Finans AS er et norsk verdipapirforetak som tilbyr formuesforvaltning til personer, selskap og stiftelser.
Ønsker du mer informasjon om tjenestene våre for deg eller bedriften din?
Ta gjerne kontakt på en måte som passer deg.