Kraft Finans er et landsdekkende finansselskap i Norge som ble etablert i 2014.
Selskapet er lokalisert i syv av Norges største byer, Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Tromsø og Sandnes, Ålesund.
Kraft Finans er eid av ansatte, investorer, og største eier er Bjørn Maaseide med 45 %
Kraft Finans er også majoritetseier av Kraft Forsikringsmegling.
I Kraft Finans skaper vi langsiktige verdier for våre kunder. Gjennom en helhetlig rådgivningstjeneste innen formuesforvaltning kan vi tilby et stort utvalg av eksterne produkter og egen forvaltning.
Som selvstendig aktør kan vi velge de leverandørene vi tror på – enten det er egen forvaltning eller eksterne produkter. Sammen skreddersyr vi en portefølje tilpasset den enkelte kunde sine mål og preferanser.
I henhold til gjeldende lovgivning driver likevel Kraft Finans en leverandøravhengig virksomhet. Dette gjelder samtlige produkter og tjenester.
Kraft Finans står under tilsyn av Finanstilsynet. Foretaket har tillatelse til å yte følgende investeringstjenester:
Nr 1: ordreformidling
Nr 4: aktiv forvaltning
Nr 5: investeringsrådgivning
Nr 7: plassering av finansielle instrumenter der foretaket ikke avgir fulltegningsgaranti
Nr. 1: oppbevaring og administrasjon av finansielle instrumenter på kunders vegne, inkludert forvaltning av kontanter og sikkerhetsstillelse, samt andre forvaltningstjenester
Nr 3: rådgivning om kapitalstruktur, strategi o.l.; rådgivning og tjenester ved fusjoner og oppkjøp
Nr 5: utarbeidelse og formidling av investeringsanbefalinger, finansielle analyser og andre former for generelle anbefalinger vedrørende transaksjoner i finansielle instrumenter
Nr 6: tjenester tilknyttet fulltegningsgaranti
Tilknyttede parter, som disponenter.
Arbeidssituasjon og utdanning, som arbeidserfaring, nåværende arbeidsgiver, utdannelse, investeringskunnskap og investeringserfaring.
Finansielle opplysninger, som informasjon om formue, gjeld, årlig inntekt, og informasjon om midlenes opprinnelse.
Investeringsmål, som opplysninger om formålet med investeringen, investeringshorisont, risikotoleranse og risikoprofil.
Kommunikasjon, som når du kontakter oss og har dialog med oss.
Ved at du bruker våre tjenester, samler vi typisk inn følgende opplysninger:
Teknisk informasjon, som type pc/mobil, internettkobling, operativsystem, nettleser og IP-adresse. Disse opplysningene samler vi inn ved bruk av cookies (se vår cookiepolicy).
Advarsler, dvs. advarsler gitt til deg om at investeringstjenesten eller produktkjøpet anses uegnet eller advarsler om at det ikke er gitt tilstrekkelige opplysninger til å gjennomføre en egnethetsvurdering. Disse opplysningene samler vi inn ved at våre ansatte utarbeider advarsler.
Investeringshistorikk, dvs. informasjon om hvilke investeringer vi har foretatt på dine vegne. Slik historikk lager vi i selskapet.
Kredittopplysninger, som opplysninger om inntekt, skatteligning, eierskap, næringsinteresser og betalingsanmerkninger. Disse opplysningene samler vi inn fra kredittbyråer.
Antihvitvaskingsopplysninger, dvs. informasjon om politisk eksponering og sanksjoner som vi samler inn fra PEP- (Politically Exposed Person) og sanksjonslister samt fra andre finansinstitusjoner og banker.
Lydopptak, dvs. opptak av samtaler du har med våre medarbeidere.
Brukeraktivitet, dine aktiviteter på en nettside, f.eks. at du besøker den, publiserer innhold (tekst, bilder, videoer, etc.) og at du reagerer på innhold (like, kommentar, etc.).
Her er de viktigste formålene som vi bruker opplysningene til:
Det rettslige grunnlaget for formål 1, 2, 3, 4, 5 og 8 er at det er nødvendig for å oppfylle vår avtale med deg og for å oppfylle våre rettslige forpliktelser (som AIF-loven, verdipapirhandelloven, hvitvaskingsloven og bokføringsloven). Det rettslige grunnlaget for formål 7 er å overholde våre forpliktelser knyttet til investeringstjenester i verdipapirhandelloven.
Det rettslige grunnlaget for formål 6 er vår legitime interesse i å administrere og oppfylle disponentenes rettigheter.
Det rettslige grunnlaget for formål 9 er vår legitime interesse i å drive produktutvikling.
Det rettslige grunnlaget for formål 10 er vår legitime interesse i forretningsutvikling. Det rettslige grunnlaget for formål 11 er å kunne tilby deg tilpassede tilbud og informasjon. Vi har rett til å sende deg markedsføring om våre tjenester tilsvarende de tjenester kundeforholdet bygger på dersom vi har et eksisterende kundeforhold med deg. Hvis vi ikke har et eksisterende kundeforhold med deg, vil det rettslige grunnlaget for markedsføringen være ditt samtykke, om du har gitt oss dette.
Du kan når som helst trekke dine eventuelle samtykker tilbake. Du kan dessuten gi oss beskjed om at du ikke ønsker at vi bruker opplysninger om deg til prospektering/profilering samt velge å heller motta generell markedsføring og informasjon.
For våre sider på sosiale medier, f.eks. vår side på Facebook, vil vi være behandlingsansvarlig (alene eller sammen med tilbyderen av det sosiale mediet). For det sosiale mediets bruk av opplysninger om deg, oppfordrer vi deg til å lese deres personverninformasjon.
Vi bruker brukeraktivitet og teknisk informasjon til administrasjon av våre sider på sosiale medier. Det rettslige grunnlaget for vår bruk av opplysninger til dette formålet er vår berettigete interesse i å vise frem vår virksomhet og gjøre tilgjengelig vårt innhold på sosiale medier.
Vi bruker også opplysninger vi samler inn gjennom sidene til analyse. Til analyseformål bruker vi bare anonyme og aggregerte opplysninger som ikke kan knyttes til enkeltpersoner.
Vi deler opplysningene med våre leverandører, slik som IT-leverandører og plattformer for distribusjon av produkter, i den utstrekning det er nødvendig for å yte tjeneste til deg.
Kraft Finans formidler aksjer, og verdipapirfond på vegne av Nordnet Bank AS, valuta, obligasjoner, pensjon og forsikringsspareprodukter fra Nordnet Livsforsikring ASA. I den forbindelse vil det utveksles opplysninger mellom Kraft Finans og de nevnte selskapene. Disse selskapene er ansvarlig for forvaltning av produktene Kraft formidler, og den behandling av personopplysninger som skjer i den forbindelse.
Dersom vi får mistanke om at straffbare forhold, slik som hvitvasking, vil vi kunne utlevere personopplysninger til politiet samt andre finansinstitusjoner og banker.
Vi overfører opplysninger ut av EØS-området, blant annet fordi noen av våre leverandører befinner seg der. Vi sørger for at opplysninger om deg sikres på en forsvarlig måte, enten ved avtaler med mottakerne, eller ved at mottakerne har underlagt seg sertifiseringsordninger som er godkjent i EU. Du kan få mer informasjon om slike avtaler og ordninger ved å ta kontakt med oss.
Vi vil kunne utlevere personopplysninger til offentlige myndigheter, Verdipapirforetakets forbund og andre utenforstående dersom vi er pålagt å gjøre dette.
Vi lagrer opplysningene kun så lenge det er nødvendig.
Vi vil som utgangspunkt lagre kontaktinformasjon, identitetsinformasjon, familieforhold, arbeidssituasjon og utdanning, finansielle opplysninger, investeringsmål, advarsler, investeringshistorikk og kredittopplysninger i minst fem år eller så lenge vi har et kundeforhold med deg.
Vi vil lagre kommunikasjon som knytter seg til ytelse av investeringstjenester eller investeringsvirksomhet i fem år, med mindre Finanstilsynet har pålagt lengre oppbevaringstid. Annen kommunikasjon lagres i tre år.
Vi lagrer tekniske opplysninger og brukeraktivitet i 6 måneder.
Vi lagrer antihvitvaskingsopplysninger, i fem år etter kundeforholdet er avsluttet eller transaksjonen er gjennomført.
Vi lagrer lydopptak i minst fem år dersom opptakene knytter seg til ytelse av investeringstjenester eller investeringsvirksomhet, med mindre Finanstilsynet har pålagt lengre oppbevaringstid.
Vi vil uansett lagre opplysninger så lenge det følger av lov, og der det oppstår et særlig behov, f.eks. ved klager eller krav som rettes mot oss eller av oss.
Du har en rekke personvernrettigheter. Disse kan du benytte deg av ved å logge deg inn på din brukerkonto hos oss, hvis du har det, eller ved å ta kontakt med oss. Dine rettigheter omfatter:
Informasjon. Ytterligere informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg.
Innsyn. Kopi av opplysninger vi har om deg. Ved forespørsel om innsyn i lydopptak, må du oppgi tidspunktet for når samtalen ble gjennomført og fra hvilket telefonnummer.
Korrigering. Rette og supplere opplysninger om deg.
Sletting. Be om sletting av opplysninger som vi ikke lenger har grunnlag for å oppbevare.
Begrensning. Be om at vi begrenser bruken av dine opplysninger.
Dataportabilitet. Be om at dine opplysninger overføres til deg eller til en annen virksomhet i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format.
Innsigelse. Be om å motsette deg vår bruk av dine opplysninger for direkte markedsføring, inkludert profilering. Du kan også motsette deg å være gjenstand for individuelle avgjørelser av rettslig karakter som utelukkende er automatisert.
Vær oppmerksom på at disse rettighetene er gjenstand for begrensninger som følger av lov. Vi vil besvare din henvendelse så snart som mulig, og typisk senest innen én måned.
Hvis du mener at vi behandler personopplysninger urettmessig, har du rett til å klage til Datatilsynet. Vi håper at du først tar kontakt med oss, slik at vi kan vurdere dine innsigelser og oppklare eventuelle misforståelser.
Når du besøker vår hjemmeside, bruker vi cookies. En Cookie (informasjonskapsel) er en liten fil som lagres lokalt hos deg. Den er ikke skadelig og kan ikke inneholde virus eller programmer. Det den gjør er å lagre informasjon fra nettstedet vårt, for eksempel når du besøkte oss sist eller data du har tastet inn i et bestillingsskjema. Det er en Cookie som gjør at nettsteder for eksempel husker hvilket språk du foretrekker eller hvordan du logget deg på sist.
Gjennom cookies samler vi inn data som din IP-adresse, enhetsinformasjon, internettkobling, operativsystem og nettleser, web-adferd (som hvilke sider du besøker og hvor ofte) samt hvilke produkter du bestiller. Ved bruk av IP-adressen vil vi kunne få informasjon om hvilket fylke/by du oppholder deg i. For øyeblikket benytter vi ikke cookies til annet enn å måle antall besøkende og forbedre brukeropplevelsen på våre plattformer. Vi vil imidlertid kunne bruke cookies til følgende formål i fremtiden:
Innstillinger for bruk av informasjonskapsler i nettlesere
Bruk av informasjonskapsler gjør at du kan få en mer relevant brukeropplevelse av nettsteder du besøker. Dette kan endres ved å gjøre endringer i innstillinger for din nettleser. På nettvett.no finner du beskrivelser til hvordan du kan du kan slette informasjonskapsler eller avvise informasjonskapsler.
Vi vil kunne oppdatere personvernerklæringen fra tid til annen. Du vil få beskjed om endringer av betydning. Du vil alltid finne siste versjon av vår personvernerklæring på nettsiden.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål, kommentarer eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter. Du kan bruke følgende kontaktinformasjon:
Kontaktperson: Ann Dorte Vormestrand
Telefonnummer: 51 97 74 40
E-postadresse: adv@kraftfinans.no
Adresse: Postboks 1063, 4391 Sandnes
ALMINNELIGE FORRETNINGSVILKÅR FOR HANDEL MED FINANSIELLE INSTRUMENTER GJENNOM KRAFT FINANS AS
(heretter kalt «Kraft Finans» eller «Foretaket»)
Kraft Finans AS
Larsamyrå 18, Trim Towers
Postboks 1063
4313 Sandnes
Tlf: 51 97 74 40
Innledning
Disse forretningsvilkår er utarbeidet i henhold til lov om verdipapirhandel (vphl.) med tilhørende forskrifter. Vilkårene erstatter i sin helhet tidligere versjoner av forretningsvilkårene. Begrep som er definert i verdipapirhandelloven har tilsvarende betydning når de er benyttet i disse vilkår.
Foretakets kunder anses å ha vedtatt disse vilkår som bindende for seg når kunden etter å ha mottatt vilkårene inngir ordre, inngår avtaler eller gjennomfører handler med Foretaket.
Foretakets alminnelige forretningsvilkår finnes kun i norsk utgave.
Kunder kan kommunisere med Kraft Finans på norsk, svensk og engelsk, både muntlig og skriftlig. Henvendelser på andre språk kan bli avvist.
1. HVILKE TJENESTER FORETAKET HAR TILLATELSE TIL Å YTE
Kraft Finans står under tilsyn av Finanstilsynet, som har sine lokaler i Revierstredet 3, Oslo.
Foretaket har tillatelse til å yte følgende investeringstjenester, jf. vphl. § 2-1, 1.ledd:
Foretaket har tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester, jf. vphl. § 2-6, 1.ledd
Kraft Finans driver grensekryssende virksomhet med følgende tjenester til Luxembourg og Sverige:
Foretaket har videre tillatelse til å stå registrert i norsk verdipapirregister, aksjeeierregister og/eller andelseierregister i stedet for den reelle eier, jf. allmennaksjeloven § 4-10, verdipapirregisterloven § 6-3, verdipapirfondforskriften § 13-2 jf. verdipapirfondloven § 4-10, og verdipapirregisterloven § 6-3.
Kraft Finans sin rådgivning er leverandøravhengig. Dette gjelder ikke bare tjenesten aktiv forvaltning av ulike mandater, men også rådgivning knyttet til andre produkter og tjenester anses leverandøravhengig. Eventuell bruk av ord som selvstendig, ikke bank-eiet eller andre i markedsmateriell skal ikke forstås på annen måte enn at Foretaket ikke er en del av konsern eller eid av en eller flere av sine produktleverandører.
2. HVA FORRETNINGSVILKÅRENE GJELDER
Disse forretningsvilkår gjelder for foretakets investeringstjenester og tjenester vedrørende transaksjoner i instrumenter som er beslektet med finansielle instrumenter. Vilkårene gjelder for alle disse tjenester, med mindre det fremgår av det aktuelle punkt eller del av dette at vilkåret kun gjelder spesielt angitte instrumenter eller investeringstjenester.
Tjenestene nevnt i pkt 1 er også regulert av verdipapirhandelloven, verdipapirsentralloven, aksjelovene, kjøpsloven, avtaleloven mv. Foretaket er i tillegg forpliktet til å følge regler for god forretningsskikk fastsatt for de enkelte markeder.
Med ”bankdag” menes i disse vilkår enhver dag banker i Norge holder åpent.
Med «børsdag» menes i disse vilkår enhver dag norsk børs holder åpent.
3. LYDOPPTAK OG ANNEN DOKUMENTASJON
Foretaket vil ta lydopptak av telefonsamtaler i tilknytning til ytelse av investeringstjenester. Lydopptak vil bli oppbevart av Foretaket. Lydopptak skal oppbevares i en periode på fem år som samsvarer gjeldende rett beregnet fra opptaksdag, og vil normalt bli slettet etter utløpet av den pålagte oppbevaringstiden. Lydopptak med den enkelte kunde vil kunne gjenfinnes ved søk blant annet på tidspunkt for samtalen, inngående og utgående telefonnummer og ansatt hos Foretaket som utførte samtalen. Foretaket kan bli pålagt å utlevere lydopptak til offentlig myndighet og andre som kan kreve dette i medhold av lov. I tillegg vil lydopptak kunne bli utlevert til utenomrettslige klageorganer, blant annet i forbindelse med behandling av klagesaker for kunden, jf. Forretningsvilkårene punkt 29.
Andre foretak som samarbeider med Foretaket om ytelse av relevante investeringstjenester har tilsvarende plikt til å foreta lydopptak av samtaler med kunden i den grad det ytes slik investeringstjeneste over telefon. Dokumentasjon av kommunikasjon gjennom andre kommunikasjonskanaler enn telefon ved ytelse av investeringstjenester vil bli oppbevart av Foretaket i en periode som samsvarer med gjeldende rett.
4. FORHOLDET TIL PROFESJONELLE OG IKKE-PROFESJONELLE KUNDER
Foretaket har i henhold til vphl. plikt til å klassifisere sine kunder i kundekategorier, henholdsvis ikke-profesjonelle kunder, profesjonelle kunder og kvalifiserte motparter. Det er gitt bestemmelser i vphl. og forskrifter om hvordan kategoriseringen skal skje. Foretaket vil informere alle kunder om hvilken kategori de er klassifisert til.
Med kvalifisert motpart forstås:
Med profesjonelle kunder forstås:
Alle andre kunder, herunder alle fysiske personer, regnes i utgangspunktet som ikke-profesjonelle kunder. Klassifiseringen har betydning for omfanget av kundebeskyttelsen. Foretaket har imidlertid besluttet at kunder som omklassifiseres til profesjonelle kunder beholder kundebeskyttelse i tråd med kravene til ikke-profesjonelle kunder.
Kundebeskyttelsen Foretaket sikrer ikke-profesjonelle og profesjonelle kunder stiller blant annet strengere krav til informasjon og rapportering til kunder. Videre har Foretaket i henhold til vphl. plikt til å innhente opplysninger om kunden for å vurdere om tjenesten eller det aktuelle finansielle instrumentet/produktet er egnet eller hensiktsmessig for kunden, benevnt i forskrifter som egnethetstest og hensiktsmessighetstest. Kundebeskyttelsen har også betydning for omfanget av disse testene samt for vurderingen av hva som vil utgjøre ”beste utførelse” ved gjennomføring av handler for kunden.
Kunden kan søke Foretaket om å endre kundeklassifiseringen. Informasjon om slik omklassifisering og om konsekvensene av dette kan fås ved henvendelse til Foretaket. Disse forretningsvilkår gjelder for kvalifiserte motparter, profesjonelle kunder og ikke-profesjonelle kunder, dog slik at kvalifiserte motparter og profesjonelle kunder anses for å ha særlige forutsetninger for selv å vurdere de enkelte markeder og investeringsalternativ eller handler, samt den rådgivning Foretaket gir. Kvalifiserte motparter kan ikke påberope seg regler og vilkår som er fastsatt for å beskytte den ikke-profesjonelle kunde.
5. KUNDENS ANSVAR FOR EGEN KOMPETANSE, FULLMAKTER MV.
Kunden forplikter seg til å etterleve den lovgivning og de regler, vilkår og betingelser som til enhver tid gjelder for det enkelte marked eller den enkelte markedsplass som handler gjøres på. Det samme gjelder for oppgjør og clearing gjennom de enkelte oppgjørs- eller clearingsentraler. Kunden innestår for at egen handel og oppgjør skjer i samsvar med og innenfor de konsesjoner, fullmakter og den kompetanse av så vel offentligrettslig som privatrettslig karakter, som gjelder for kundens handel med finansielle instrumenter. Kunden skal etter krav fra Foretaket dokumentere slike fullmakter mv.
Dersom kunden er et utenlandsk foretak, forbeholder Foretaket seg retten til på kundens regning å kreve fremlagt en begrunnet juridisk uttalelse om blant annet kundens kompetanse til å inngå den aktuelle handel.
Kunden skal gi Foretaket en oversikt over den eller de personer som kan inngi ordre eller akseptere handler på vegne av kunden. Handel eller aksept fra disse er bindende for kunden med mindre Foretaket ikke var i god tro med hensyn til den enkelte persons fullmakter.
Kunden er ansvarlig for til enhver tid å holde Foretaket oppdatert med hensyn til hvem som kan inngi ordre eller akseptere handler for kunden. Kunden er bundet av de ordrer eller de aksepter som inngis disse, med mindre Foretaket ikke har vært i god tro med hensyn til den enkelte persons fullmakter. Foretaket vil ikke akseptere fullmakter som angir rammer for den enkelte kundes handel, med mindre dette er skriftlig avtalt. Kunden forplikter seg til å gi fyllestgjørende og korrekt informasjon om egen økonomisk stilling, investeringserfaring og målsettinger som er relevant for de ønskede tjenester. Ved endringer i økonomisk situasjon, forutsetninger og/eller målsetninger plikter kunden å varsle foretaket uten ugrunnet opphold.
Kunden er innforstått med at Foretaket vil legge opplysningene gitt av kunden til grunn for sin vurdering av om tjenesten eller det finansielle instrumentet/produktet er egnet eller hensiktsmessig for kunden og vil i utgangspunktet ikke foreta egne undersøkelser. Videre er kunden innforstått med at dersom Foretaket ikke gis tilstrekkelige opplysninger, vil Foretaket ikke kunne avgjøre om tjenesten eller det finansielle instrumentet/produktet er hensiktsmessig eller egnet for kunden.
Ved investeringsrådgivning eller aktiv forvaltning vil kunden da bli informert om at den aktuelle tjenesten eller instrument ikke kan ytes. I forhold til de øvrige investeringstjenestene vil kunden i slike tilfeller bli informert om at opplysningene gitt Foretaket er utilstrekkelige og at tjenesten eller produktet da er å betrakte som uhensiktsmessig. Dersom kunden på tross av slik advarsel fortsatt ønsker tjenesten eller produktet, vil den likevel kunne bli gjennomført.
Foretaket er pliktig til å definere såkalte målgrupper for de ulike produktene som distribueres av Foretaket. Dette innebærer at Foretaket må avgjøre om en kunde skal motta markedsføring og kunne investere i bestemte produkter eller ei. Knyttet til markedsføring vil kunder som er definert innen de ulike gruppene basic, informed og advanced motta markedsføring iht. det vurderte nivået man er som investor.
Vurderingen tar utgangspunkt i hvilke investeringer kunden har fra tidligere eller opparbeidet seg, samt antall år hvor det er benyttet megler eller rådgiver. Selv om en kunde vurderes i en kategori for mottak av markedsføring av bestemte produkter skal det ikke anses som at produktet automatisk er egnet dersom Foretaket har sendt slik markedsføring. Foretaket vil vurdere egnethet i hvert enkelt tilfelle ikke bare basert på kunnskap og erfaring, men også kundens mål og finansielle stilling. Ved markedsføring kan det også vurderes at enkelte grupper ikke skal motta informasjon om enkelte produkter, såkalt negativt utvalg. Kunder som defineres i kategorien basic vil dermed ikke få markedsføringsmateriell som er vurdert til kun å gjelde kategoriene informed og advanced.
De ulike kategoriene er inndelt etter følgende kriterier:
Basic: investor innehar basiskunnskap om relevante produkter som er regulert og har standardisert dokumentasjon iht. til reguleringen av produktene og som dermed kan fatte en informert beslutning knyttet til investering i slike produkter. For eksempel verdipapirfond.
Informed: investor innehar gjennomsnittlig kunnskap om relevante produkter som er aktuelle, og kan ta en informert beslutning basert på tilgjengelig utarbeidet dokumentasjon om produktet samt satt seg i relevante risikofaktorer. En informed investor har i tillegg noe erfaring med finansiell rådgivning eller megling.
Advanced: investor innehar god kunnskap om relevante produkter og transaksjoner som er aktuelle, En advanced investor har i tillegg erfaring med finansiell rådgivning, megling eller diskresjonær forvaltning.
Kunden forplikter seg også til å sikre at de midler og finansielle instrumenter som det enkelte oppdrag omfatter er fri for heftelser, så som pant, sikkerhetsrett (tilbakeholdsrett), arrest m v. Det samme gjelder for de tilfeller der kunden handler som fullmektig for tredjemann.
6. RISIKO
Kunden er innforstått med at investeringer i og handel med finansielle instrumenter og andre beslektede instrumenter er forbundet med risiko for tap. Den investerte kapital kan øke eller reduseres i verdi. Verdien av de finansielle instrumenter avhenger av svingninger i finansmarkedene Foretaket ikke kan kontrollere.
Historisk verdiutvikling og avkastning kan ikke benyttes som indikator på fremtidig utvikling og avkastning på finansielle instrumenter. For mer detaljert informasjon om egenskaper knyttet til de ulike finansielle instrumenter samt til den risiko som er knyttet til handel med ulike finansielle instrumenter vises det til produktinformasjon for det enkelte produkt (prospekt, faktaark, brosjyrer eller annen informasjon). Kunden må selv evaluere risikoen involvert i det aktuelle instrument og marked.
Kunden bør avstå fra å foreta investeringer i og handel med finansielle instrumenter og andre beslektede instrumenter dersom kunden selv ikke er innforstått med den risiko som er forbundet med slik investering eller handel. Kunden oppfordres til å søke råd hos Foretaket og andre relevante rådgivere og, etter behov, søke utfyllende informasjon i markedet før kunden tar sin beslutning. Alle handler kunden gjennomfører etter at det er innhentet råd fra Foretaket skjer på kundens eget ansvar og etter kundens eget skjønn og avgjørelse. Foretaket påtar seg under enhver omstendighet intet ansvar for rådgivningen dersom kunden helt eller delvis fraviker de råd foretaket har gitt. Foretaket garanterer ikke for noe bestemt utfall av en kundes handel.
7. HVILKE MARKEDSPLASSER HANDELEN SKAL SKJE PÅ
Kunders ordre vil bli utført både i og utenfor regulerte markeder. Det gjøres oppmerksom på at Foretakets virksomhet tidvis vil være relatert til unoterte finansielle instrumenter som forutsetningsvis må handles utenfor regulert marked. Ordre vedrørende børsnoterte finansielle instrumenter vil bli formidlet til verdipapirforetak som er børsmedlem, og bli utført av vedkommende verdipapirforetak.
8. FORVALTERREGISTRERING (NOMINEE-KONTO)
Foretaket har tillatelse fra Finanstilsynet til å stå oppført som forvalter i verdipapirfonds andelseierregister. Dette innebærer at Kraft Finans kan stå oppført som eier av de verdipapirfondsandeler kunden tegner i de aktuelle andelseierregistre. Videre innebærer dette at Kraft Finans kan opprette klientkonto på vegne av kundene.
Kraft Finans plikter til enhver tid å holde kundens midler atskilt fra Foretakets egne midler og andre kunders midler ved separat registrering hos Foretaket.
Kunden aksepterer ved inngåelse av kundeavtalen i at Kraft Finans kan være oppført som forvalter av kundens beholdning av andeler i verdipapirfond i de ulike verdipapirfonds andelseierregister, herunder klientkonto. Kunden vil til enhver tid ha fullt innsyn i sin beholdning av andeler i verdipapirfond og kontanter på klientkonto registrert hos Kraft Finans.
9. ORDRE OG OPPDRAG – AVTALESLUTNING
a. Inngivelse og aksept av ordre eller oppdrag
Ordre eller oppdrag fra kunden kan inngis muntlig på tapet telefon, skriftlig eller elektronisk. Foretaket anses å ha akseptert ordren eller oppdraget når den eller dette har kommet frem til Foretaket med mindre annet er avtalt. Det blir foretatt lydopptak av alle selskapets telefonsamtaler.
Foretaket er pliktig til å oppbevare all kommunikasjon fra kunden så som brev, e-post, lydopptak mv, som inneholder ordre eller indikasjoner på ordre. Disse dokumentene vil bli katalogisert og oppbevart i en periode samsvarende gjeldende lovkrav på et lagringssikkert medium uten innsyn for andre enn de som for å ivareta ordningens funksjon har rettmessig behov for tilgang til slikt materiale.
Lydopptak skal lagres slik at det kan søkes på tidspunkt for samtalen, inngående og utgående telefonnummer og navn på ansatt som mottok ordren/ indikasjonen.
Foretaket vil ikke være forpliktet til å utføre ordre eller oppdrag som Foretaket antar vil kunne medføre brudd på offentligrettslige lover eller regler fastsatt for den eller de aktuelle markedsplass(er).
b. Oppdragsperiode
Kundens ordre vedrørende tegning, salg eller innløsning videreformidles elektronisk eller via andre medier direkte til aktuell handelsplattform eller tilrettelegger/utsteder. Kunden har ikke anledning til å trekke ordren tilbake etter at denne er formidlet og registrert av mottaker med mindre annet er avtalt.
For ordre/oppdrag knyttet til handel i omsettelige verdipapirer og derivatkontrakter med omsettelige verdipapirer som underliggende instrument gjelder ordren/ oppdraget 1 børsdag (dvs ut oppdragsdagen) og bortfaller deretter, med mindre annet er avtalt eller fremgår for den aktuelle ordretype eller ordrespesifikasjon. For andre oppdrag avtales oppdragets varighet særskilt. Oppdragsdag er den dag kundens oppdrag/ordre til Foretaket om å kjøpe eller selge finansielle instrumenter gjennom eller til/fra et annet foretak er kommet frem til Foretaket. For de tilfeller Foretaket initierer en handel anses oppdragsdag å være den dag Foretaket tar kontakt med kunden og får aksept for oppdraget vedrørende kjøp eller salg av de aktuelle finansielle instrumenter.
Det kan forekomme andre tidsfrister for enkelte produkter/produktleverandører, slike tidsfrister vil fremkomme av aktuell produktinformasjon/avtale med produktleverandør.
Oppdraget/ordren kan tilbakekalles i den grad det/den ikke er utført av Foretaket, jf. likevel første ledd for så vidt gjelder formidling av ordrer vedrørende fondsandeler.
c. Behandling av ordre og oppdrag
Foretaket vil søke å sikre kunden de best mulige betingelser ved utførelse av mottatte oppdrag innenfor oppdragsperiodens varighet. Foretaket vil videreformidle ordre til andre meglere og fondsforvaltningsselskaper som vil utføre ordren og foreta oppgjøret.
Foretaket skal ikke tre inn i en avtale som motpart til en kunde og videreformidler utelukkende alle ordreoppdrag til andre foretak. Foretaket forbeholder seg rett til å kombinere kundens ordre med ordre fra andre kunder, personer eller foretak som er eller ikke er tilknyttet Foretaket.
Aggregering med kundeordre vil ikke skje med mindre det er det er usannsynlig at aggregeringen generelt vil være til ulempe for kunden. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at aggregering kan være til ulempe for en enkelt kundeordre på isolert basis. Aggregering av kundeordre med handel for Kraft Finans’ egen regning skal ikke skje med mindre dette er til gunst for kunden. Ordre fra kunde som normalt handler for fremmed regning, dvs. for sin arbeidsgiver eller annen fysisk eller juridisk person, vil bli avvist dersom kunden ved inngivelse av ordre ikke klart angir hvem ordren foretas for regning av. Dersom kunden inngir ordre både for egen regning og for regning av sin arbeidsgiver eller annen fysisk eller juridisk person, vil Foretaket prioritere den oppdragsgiverne representerer.
d. Nærmere handelsregler
Foretaket er ikke medlem av Oslo Børs, men vil kunne formidle eventuelle ordre i børsnoterte finansielle instrumenter videre til andre verdipapirforetak med børsmedlemskap. Vilkår for utførelsen av slike transaksjoner vil fremgå av forretningsvilkårene for det verdipapirforetak Kraft Finans legger ordren inn hos. Kraft Finans vil imidlertid være ansvarlig for selve formidlingen.
10. OPPGJØR AV FINANSIELLE INSTRUMENTER I NORGE
Foretaket skal ikke forestå oppgjør selv, men vil videreformidle ordre som deretter skal legges inn til andre verdipapirforetak for gjennomføring.
11. UNDERRETNING OM AVTALER OG UTFØRTE OPPDRAG – SLUTTSEDDEL OG ENDRINGSMELDING (VPS)
Foretaket skal ved sluttseddel eller på annen måte gi kunden underretning om avtale som er sluttet for kundens regning og på hvilke vilkår handelen er sluttet. Meldingen skal gis senest første virkedag etter at Foretaket mottok informasjonen fra verdipapirforetaket eller fondsforvaltningsselskapet som utførte transaksjonen, og vil bli kommunisert muntlig via telefon eller sendt til kundens oppgitte e-post- eller postadresse. Dette gjelder ikke dersom informasjonen sendes direkte til kunden fra det utførende foretaket. Fondsforvaltningsselskapets tegning og innløsning av andeler er ikke Kraft Finans’ ansvar.
Foretaket forbeholder seg rett til å korrigere åpenbare feil i sluttseddel, bekreftelse mv. Slik korrigering skal gjøres straks feilen blir oppdaget. Levering av finansielle instrumenter registrert i VPS bekreftes også ved endringsmelding fra VPS. Foretaket vil, på kundens forespørsel, opplyse kunden om status på ordre kunden har lagt inn.
12. REKLAMASJON MELLOM FORETAKET OG EN KUNDE SOM IKKE ER VERDIPAPIRFORETAK
Dersom kunden ikke har mottatt sluttseddel eller annen bekreftelse innen tre børsdager og innen syv børsdager for kunder med utenlandsk adresse etter at avtale er inngått eller etter oppdragsperiodens utløp, må kunden senest innen utgangen av henholdsvis fjerde og åttende børsdag etter at avtale er inngått eller etter oppdragsperiodens utløp meddele dette til Foretaket.
Kunden skal straks etter mottak av sluttseddel eller annen bekreftelse kontrollere denne og skal samme dag som mottakelsen skjer eller senest innen utgangen av neste børsdag – dersom reklamasjon ikke kunne inngis innen normal kontortids utløp på mottaksdagen – gi melding til den aktuelle enhet i Foretaket dersom han vil gjøre gjeldende at noe av det som fremkommer av sluttseddelen/ bekreftelsen er i strid med ordren, oppdraget eller den inngåtte handel. Dersom levering til kunden av omsettelige verdipapirer registrert i VPS ikke er skjedd på oppgjørsdag og kunden har stillet de nødvendige midler til disposisjon for Foretaket, må kunden straks erklære heving overfor Foretaket dersom kunden vil påberope forsinkelsen som grunnlag for å heve avtalen. Dette dog slik at hevingserklæringen ikke vil få noen virkning dersom kunden mottar oppfyllelse innen to børsdager etter at slik hevingserklæring er mottatt. Kunden har i denne perioden ikke rett til å slutte dekningsavtale for Foretakets regning og risiko.
Med «straks» i foregående ledd forstås samme dag eller – dersom reklamasjon eller innsigelse ikke kunne inngis innen normal kontortids utløp – senest innen utgangen av neste børsdag. Fristen regnes fra det tidligste av:
Dersom betaling til kunden ikke er skjedd til den tid som er fastsatt i avtalen og kunden har levert de aktuelle omsettelige verdipapirer eller stilt disse til disposisjon for Foretaket, må kunden straks han har konstatert eller burde ha konstatert at oppgjør ikke er mottatt erklære heving overfor Foretaket dersom kunden vil påberope forsinkelsen som grunnlag for å heve avtalen. Kunden kan bare heve avtalen dersom forsinkelsen er vesentlig. Ved kjøp eller salg av finansielle instrumenter gjennom Foretaket gjelder de alminnelige regler om avtalers ugyldighet tilsvarende i forholdet mellom kjøperen og selgeren. Dersom kunden vil gjøre gjeldende at en avtale ikke er bindende grunnet ugyldighet, må kunden fremsette innsigelse om dette straks etter at kunden fikk kunnskap om eller burde fått kunnskap om de forhold som påberopes som grunnlag for ugyldigheten. (I alle tilfelle må innsigelsen være fremsatt innen seks måneder etter at avtalen er sluttet.) Slik innsigelse vil ha slik virkning i forhold til Foretaket som følger av de alminnelige regler om avtalers ugyldighet. Muntlig reklamasjon eller innsigelse skal umiddelbart bekreftes skriftlig. Dellevering til kunden gir ham ikke rett til å heve avtalen med mindre kunden har tatt uttrykkelig forbehold om full levering. For avtaler om handel med valuta (valutaspot) skal reklamasjonsfristene beregnes ut fra bankdager og ikke børsdager. Dersom kunden ikke har reklamert innenfor den tid som er angitt ovenfor, anses reklamasjonsretten som bortfalt.
13. ANGRERETT
Alt salg av finansielle instrumenter, herunder fondsandeler, skjer enten fra fast forretningssted eller ved fjernsalg. Ved salg fra fast forretningssted har kunden ikke angrerett. Kunden har heller ikke angrerett ved fjernsalg av finansielle instrumenter. Dette skyldes at verdien på de finansielle instrumentene, herunder fondsandeler, avhenger av svingninger i finansmarkedene som Kraft Finans ikke har innflytelse på, og som kan forekomme i angrerettperioden.
14. REKLAMASJON VERDIPAPIRFORETAK IMELLOM
Dersom levering av omsettelige verdipapirer registrert i VPS ikke er skjedd på oppgjørsdag og Foretaket har stillet de nødvendige midler til disposisjon for det andre verdipapirforetaket, har Foretaket rett til å slutte dekningsavtale dersom Foretaket straks gir melding til det andre verdipapirforetaket om at Foretaket vil påberope seg forsinkelsen som grunnlag for å slutte dekningsavtale. Med «straks» forstås snarest mulig og innen utløpet av første børsdag etter oppgjørsdag.
Dekningsavtalen skal foretas snarest mulig etter meldingen, dog slik at det andre foretaket har rett til å foreta etterlevering innen tre – 3 – timer etter at Foretakets melding kom frem til det andre foretaket. Dekningsavtale skal foretas til markedskurs.
Et eventuelt kurstap ved denne dekningsavtalen bæres av det andre verdipapirforetaket, som ikke vil være berettiget til eventuell gevinst. Dersom Foretakets kjøpende kunde har erklært heving, skal Foretaket straks gi melding til det andre verdipapirforetaket dersom Foretaket vil påberope seg forsinkelsen som grunnlag for å heve avtalen overfor det andre verdipapirforetaket.
Dersom hevingserklæring fra Foretakets kjøpende kunde deretter får virkning i samsvar med reglene i punkt 11, kan Foretaket heve avtalen med det andre verdipapirforetaket dersom Foretaket straks etter at dette er klarlagt erklærer heving overfor det andre verdipapirforetaket. Dersom kundens heving medfører en plikt for Foretaket til å erstatte kundens tap, kan Foretaket kreve et tilsvarende erstatningsbeløp fra det andre verdipapirforetaket.
15. HANDEL I UTLANDET, HERUNDER OPPBEVARING AV KUNDERS AKTIVA
For handel med og oppgjør av utenlandske finansielle instrumenter henvises til de handelsregler og oppgjørs- eller leveringsbetingelser som er fastsatt i det land eller av den markedsplass hvor de finansielle instrumenter er kjøpt eller solgt. Kunden er innforstått med at oppgjør og sikkerhetsstillelse i utenlandske markeder kan innebære at kundens aktiva som er avgitt til oppgjør eller som sikkerhetsstillelse ikke holdes atskilt fra det eller de av Foretaket benyttede utenlandske verdipapirforetaks og/eller oppgjørsrepresentanters egne midler.
Det påhviler Foretaket å fremskaffe relevant informasjon til kunden om, herunder den rettslige regulering av, hvordan kunders aktiva behandles i de relevante markeder. Kunden er innforstått med at han, etter å ha mottatt slik informasjon selv bærer risikoen for egne aktiva som er overført til utenlandske banker, verdipapirforetak, oppgjørsagenter, oppgjørssentraler o l i form av oppgjør eller sikkerhetsstillelse, og at Foretakets ansvar overfor kunden for slike aktiva er begrenset i samsvar med det aktuelle lands eller markeds regler. Foretaket påtar seg uansett ikke noe ansvar ut over det som vil følge etter norsk rett.
16. MISLIGHOLD
Kunden anses å ha misligholdt sine forpliktelser i henhold til disse forretningsvilkår bl a når:
Foretaket har ved mislighold rett til å:
Ved mislighold som nevnt i pkt 12 er Foretakets misligholdsbeføyelser uttømmende regulert i pkt 12. Ved annet mislighold fra verdipapirforetak, som er motpart til Foretaket, kan Foretaket anvende de ovennevnte misligholdsbeføyelser. Det gjøres særskilt oppmerksom på at mislighold overfor det verdipapirforetak eller forvaltningsselskap som mottar ordre for utførelse vil reguleres av re retningslinjer som gjelder for disse.
17. RENTER VED MISLIGHOLD
Ved Foretakets eller kundens mislighold svares rente tilsvarende den til enhver tid gjeldende morarente, jf. lov om renter ved forsinket betaling m.m. av 17. desember 1976 nr. 100, med mindre annet er særskilt avtalt.
18. HONORAR
Ved inngåelse av kundeavtale med Kraft Finans aksepterer kunden Foretakets til enhver tid gjeldende prisliste. Oppdaterte priser er tilgjengelige ved forespørsel og vil også fremgå av investeringsdokumentene knyttet til de aktuelle investeringene. Ved bruk av Kraft Finans’ investeringstjenester kan det påløpe tegningshonorar, rådgivningshonorar samt depotavgift.
Honorarenes størrelse vil variere avhengig av kundens investeringsbeløp til enhver tid. Det nærmere beregningsgrunnlaget for honorarene fremgår av investeringsdokumentene tilknyttet den enkelte plasseringen.
Foretaket kan belaste kunden for rådgivningshonorar og depotavgift etter følgende prioriterte rekkefølge:
Kraft Finans legger til grunn at alle honorarer er unntatt merverdiavgift i henhold til gjeldende fortolkning av merverdiavgiftsloven. Skulle Foretaket bli pålagt å fakturere merverdiavgift – helt eller delvis – som følge av eksisterende eller nye regler, vil merverdiavgiften komme i tillegg til det årlige honoraret.
19. GODTGJØRELSE
Foretakets godtgjørelse vil være gjenstand for individuell avtale avhengig av størrelse på investering og engasjement. Godtgjørelsen kommer enten gjennom tegnings- og etableringskostnad/kurtasje eller via årlige marginer på løpende investeringer samt såkalt profit split. Foretaket kan også beregne seg særskilt godtgjørelse for rådgivningsoppdrag.
Kurtasje eller etableringskostnad er en godtgjørelse som legges til verdien av de finansielle instrumenter som kunden kjøper eller selger. Kurtasje angis normalt som en prosentsats. Alternativt kan godtgjørelse beregnes som en kursdifferanse, dvs. et påslag på kjøperkurs eller et fradrag i salgskurs. Mottak av tegnings-/porteføljeprovisjon innebærer at Foretaket kan motta distribusjonshonorar fra leverandør eller tilrettelegger i form av en prosentsats av vederlaget kunden skal betale til produktleverandøren, eventuelt en prosentsats av det løpende forvaltningshonorar produktleverandøren betinger seg fra kunden.
Kraft Finans kan motta porteføljeinntekter i form av såkalt returprovisjon, typisk på verdipapirfond. I disse produktgrupper vil Foretakets honorar bli betalt fra leverandør som returprovisjon av det som leverandør uansett tar betalt av kunde. I andre produkter vil Foretakets årlige rådgivningshonorar komme i tillegg.
Felles for alle produkter innen foretakets produktutvalg er at all eventuell returprovisjon som Foretaket mottar blir tilbakebetalt kunde. For andre produktgrupper vil Kraft Finans kunne motta mellom 0 % og 100 % av etableringsomkostningene som normalt sett ligger mellom 1 prosent og 5 prosent for kunde. Mer spesifikke opplysninger om kostnadene knyttet til de konkrete produktene vil fremgå av prospekt eller anna produktinformasjon som blir utarbeidet og fremlagt i forbindelse med produktene. Foretaket forbeholder seg rett til å gjøre fradrag i kundens tilgodehavende for omkostninger som nevnt i første ledd, samt for eventuelle skatter, omsetningsavgifter o l. For de tilfeller der handel ikke kommer i stand vil Foretaket ikke kreve godtgjørelse med mindre annet er særskilt avtalt.
20. FULLMEKTIGER (MELLOMMENN), FORVALTERE OG OPPGJØRSAGENTER
Dersom kunden inngir ordre eller oppdrag som fullmektig, forvalter, oppgjørsagent el. for tredjemann, er kunden og den han opptrer på vegne av eller for, bundet av disse forretningsvilkår. Kunden er solidarisk ansvarlig overfor Foretaket for denne tredjemanns forpliktelser i det omfang forpliktelsene er et resultat av kundens ordre eller oppdrag. Dersom kunden benytter forvalter, oppgjørsbank eller andre mellommenn fordres det at dette reguleres i særskilt avtale. Bruk av slike mellommenn fritar ikke sluttkunden for dennes ansvar i henhold til disse forretningsvilkår.
21. ANSVAR OG ANSVARSFRITAK
Foretaket er ansvarlig overfor kunden for oppfyllelse av kjøp eller salg det har sluttet på vegne av eller med kunden. Dette gjelder likevel ikke dersom kunden på forhånd har godkjent den annen part. Foretaket påtar seg intet ansvar for oppgjør dersom kunden ikke stiller til disposisjon for Foretaket nødvendige midler og finansielle instrumenter på eller før oppgjørsdag.
Foretaket påtar seg heller intet ansvar for indirekte skade eller tap som påføres kunden som følge av at kundens avtale(r) med tredjemann helt eller delvis faller bort eller ikke blir riktig oppfylt. Foretaket eller dets ansatte er for øvrig ikke ansvarlig for kundens tap så lenge Foretaket eller dets ansatte ved rådgivning eller gjennomføring av ordre eller oppdrag har oppfylt alminnelige krav til aktsomhet.
For de tilfeller der Foretaket har benyttet kredittinstitusjoner, verdipapirforetak, oppgjørssentraler, forvaltere eller andre tilsvarende norske eller utenlandske medhjelpere, vil Foretaket eller dets ansatte kun være ansvarlig for disse medhjelperes handlinger eller unnlatelser dersom Foretaket ikke har oppfylt alminnelige krav til aktsomhet ved utvelgelsen av sine medhjelpere. Dersom medhjelpere som nevnt i forrige punktum er benyttet etter ordre eller krav fra kunden påtar Foretaket seg intet ansvar for feil eller mislighold fra disse. Foretaket er uansett ikke ansvarlig for skade eller tap som skyldes hindring eller andre forhold utenfor Foretakets kontroll, herunder strømbrudd, feil eller brudd i elektroniske databehandlingssystemer eller telenett m v, brann, vannskade, streik, lovendringer, myndighetenes pålegg eller lignende omstendigheter. Når handel er utført på en norsk eller utenlandsk børs etter ordre eller krav fra kunden, vil Foretaket ikke være ansvarlig for feil eller mislighold begått av denne børs eller eventuell tilknyttet oppgjørssentral og kunden anses herved innforstått med at den enkelte børs/oppgjørssentral kan ha fastsatt egne regler for regulering av sitt ansvar overfor børsmedlemmer, kunder m v med større eller mindre grad av ansvarsfraskrivelser.
Foretaket er heller ikke ansvarlig for de tilfeller der forsinkelse eller uteblivelse skyldes at penge- eller verdipapiroppgjøret er suspendert eller opphørt som følge av forhold utenfor Foretakets kontroll.
22. AVSLUTNING AV FORRETNINGSFORHOLDET
Handler eller transaksjoner som ligger til oppgjør ved avslutning av forretningsforholdet skal avsluttes og gjennomføres så snart som mulig. Ved avslutning av forretningsforholdet skal Foretaket gjennomføre et sluttoppgjør der Foretaket er berettiget til å motregne i kundens tilgodehavende for Foretakets tilgodehavende herunder for kurtasje, skatter, avgifter, renter m v.
23. INFORMASJONSSPERRER OG INTERESSEKONFLIKTER
Foretaket vil søke å unngå at det oppstår interessekonflikter og har retningslinjer og regler for å sikre at virksomhetsområdene i Foretaket opererer uavhengig av hverandre slik at man unngår at interessekonflikter oppstår. Foretaket har en særlig plikt til å sørge for at kundens interesser går foran Foretakets ansattes og øvrige tilknyttede personers interesser, samt at enkelte kunder ikke usaklig tilgodeses på bekostning av andre kunder. Dersom interessekonflikter ikke kan unngås vil Foretaket så langt mulig sørge for at kunden behandles rimelig og korrekt. Dersom Foretaket har en særlig interesse ut over den alminnelige inntjening, f.eks. som følge av egne posisjoner av et visst omfang i de finansielle instrumenter rådgivningen gjelder, vil det bli opplyst om denne interesse. Dette, samt de særskilte taushetspliktbestemmelser som gjelder, kan medføre at Foretakets ansatte som har kontakt med kunden kan være forhindret fra å benytte eller ikke kjenner til informasjon som foreligger i Foretaket og som kan være relevant for kundens investeringsbeslutninger.
I enkelte tilfeller vil kundens kontaktperson(er) i Foretaket ikke ha anledning til å utøve rådgivning med hensyn til bestemte investeringer. Foretaket kan i slike tilfeller ikke begrunne hvorfor det ikke kan gi råd eller utføre en bestemt ordre. Foretaket og dets ansatte kan ha egne interesser i relasjon til de transaksjoner eller investeringer kunden vil foreta. Dette kan bl.a. følge av:
På forespørsel fra kunden vil Foretaket gi en mer detaljert, skriftlig redegjørelse for Foretakets retningslinjer for håndtering av interessekonflikter.
24. MEDLEMSKAP I VERDIPAPIRFORETAKENES SIKRINGSFOND
Foretaket er medlem av Verdipapirforetakenes sikringsfond, jf. vphl. § 9-38 med tilhørende forskrift. Sikringsfondet dekker krav som skyldes Foretakets manglende evne til å gi dekning for krav som skyldes Foretakets behandling av kunders midler og finansielle instrumenter og som oppbevares, administrereres eller forvaltes av Foretaket på kunders vegne i forbindelse med investerings- og tilleggstjenester.
25. TILTAK MOT HVITVASKING AV PENGER
Ved etablering av forretningsforhold skal kunden gjennom legitimasjonskontroll m v. dokumentere sin identitet samt angi og dokumentere eventuelle fullmakts- eller representasjonsforhold, slik at Foretaket til enhver tid kan oppfylle sine plikter i henhold til regler og retningslinjer som følge av tiltak mot hvitvasking av penger, slik disse til enhver tid gjelder.
For bedriftskunder plikter kunden å opplyse Foretaket ved eventuelle endringer i eierstrukturen som medfører endring i hvem som regnes som reelle rettighetshavere i henhold til gjeldende lov. I etterkant etablering av kundeforholdet vil kunde være underlagt løpende hvitvaskingskontroll i tråd med gjeldende lovkrav. Kunden er kjent med at Foretaket er eller kan være forpliktet til å gi offentlige myndigheter alle relevante opplysninger knyttet til kundeforholdet eller enkelttransaksjoner. Dette kan skje uten at kunden opplyses om at slike opplysninger er gitt.
26. OPPLYSNINGSPLIKT OVERFOR MYNDIGHETER – TAUSHETSPLIKT
Foretaket vil uaktet lovbestemt taushetsplikt gi informasjon om kunden, kundens transaksjoner, innestående på klientkonto og annet til de myndighetsorganer som måtte kreve dette i medhold av lov eller forskrift. Foretaket vil også kunne gi informasjon om kunden til de markedsplasser, oppgjørssentraler o.l. som måtte kreve dette i medhold av lov, forskrift eller andre regler fastsatt for disse organer.
27. TILLEGG OG ENDRINGER
Foretaket forbeholder seg rett til å fastsette tillegg til eller endre disse vilkår. Tillegg eller endringer får virkning fra det tidspunkt de skriftlig er meddelt kunden. Meddelelsen vil bli gitt per e-post til kundens oppgitte e-postadresse, eventuelt tilsendt kunde per post dersom kunden ikke nytter e-post. Tillegg eller endringer vil ikke ha virkning for ordre, handler, transaksjoner m v som er inngitt eller gjennomført før tidspunktet for meddelelsen om tilleggene eller endringene.
28. MEDDELELSER OG FULLMAKTER
Kundens skriftlige meddelelser skal sendes pr brev, e-post eller eller annen elektronisk kommunikasjon. Meddelelser sendt pr e-post skal bekreftes ved oversendelse av originalbrev, med mindre annet fremgår av disse vilkår. Kunden skal ved etablering av forretningsforholdet meddele Foretaket sin adresse, telefonnummer samt eventuelle elektroniske adresser og skal senere til enhver tid holde Foretaket informert om endringer i nevnte adresser og telefonnummer. Det samme gjelder for pengekonti i bank og verdipapirkonti i VPS eller annet tilsvarende rettighetsregister.
Kundens adresse, telefon og e-postadresse samt de personer hos kunden som har fullmakt til å opptre på vegne av kunden fremgår av særskilt vedlegg til disse vilkår. Eventuelle endringer skal straks meddeles Foretaket skriftlig.
29. TOLKNING
Forretningsvilkårene gjelder ovennevnte tjenester og i tilfelle av motstrid med lovgivning som kan fravikes ved avtale skal forretningsvilkårene ha forrang.
I tilfelle der det henvises til lovgivning, andre regler eller disse vilkår skal dette forstås slik disse lover, regler og vilkår til enhver tid gjelder.
30. KUNDEKLAGER
Kunden kan inngi klage til Foretaket. Det bør klart fremgå at det dreier seg om en klage. Foretakets rutine for behandling av kundeklager er tilgjengelige på www.kraftfinans.no.
Utenlandske kunder, herunder nordmenn hjemmehørende i utlandet, som kan påberope seg lover eller regler som gir beskyttelse mot rettsforfølgelse fra Foretaket i relasjon til sine forpliktelser overfor Foretaket, fraskriver seg denne rett så langt dette ikke er i direkte strid med de aktuelle lover eller regler.
31. VERNETING – LOVVALG – TVISTELØSNING
Eventuelle tvister i forbindelse med forholdet mellom kunden og Foretaket eller disse forretningsvilkår skal løses etter norsk lov med Sør-Rogaland tingrett som (ikke-eksklusivt) verneting.
Kunder med utenlandsk verneting fraskriver seg enhver eventuell rett til å motsette seg at søksmål som har tilknytning til disse forretningsvilkår fremmes for Oslo tingrett.
Kunder med verneting i utlandet kan, uavhengig av overnevnte, saksøkes av Foretaket ved slikt verneting dersom Foretaket ønsker dette.
32. PERSONOPPLYSNINGSLOVEN
Foretaket ved leder er behandlingsansvarlig etter Personopplysningsloven. Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med gjeldende lovgivning.
Se mer informasjon om behandling av personopplysninger i Kraft Finans personvernerklæring.
Investeringstjenester, vphl. § 2-1 (1)
Nr 1: ordreformidling
Nr 2: utførelse av ordre på vegne av kunde
Nr 4: aktiv forvaltning
Nr 5: investeringsrådgivning
Nr 7: plassering av finansielle instrumenter der foretaket ikke avgir fulltegningsgaranti
Tilknyttede tjenester, vphl. § 2-6 (1)
Nr. 1: oppbevaring og administrasjon av finansielle instrumenter på kunders vegne, inkludert forvaltning av kontanter og sikkerhetsstillelse, samt andre forvaltningstjenester
Nr 3: rådgivning om kapitalstruktur, strategi o.l.; rådgivning og tjenester ved fusjoner og oppkjøp
Nr 5: utarbeidelse og formidling av investeringsanbefalinger, finansielle analyser og andre former for generelle anbefalinger vedrørende transaksjoner i finansielle instrumenter
Nr 6: tjenester tilknyttet fulltegningsgaranti
Vi gjør oppmerksom på at vi, som følge av lovkrav som gjelder for verdipapirforetak i Norge, tar lydopptak av alle telefonsamtaler med våre ansatte som yter investeringstjenester. Opptakene blir lagret i minimum 5 år. For mer informasjon, ta kontakt med Compliance på adv@kraftfinans.no.
Informasjon om håndtering av interessekonflikter
Kraft Finans er et verdipapirforetak som tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester til en stor og mangfoldig kundekrets. Ved ytelse av investeringstjenester skal Kraft Finans alltid opptre i kundens beste interesse. Det kan derimot oppstå fra tid til annen at Kraft Finans vil befinne seg i situasjoner der en kundes interesser står i motstrid til (i) Kraft Finans’ interesser (inkludert ansatte i Kraft Finans) eller (ii) en annen kundes interesse. I slike situasjoner vil Kraft Finans ta de nødvendige forhåndsregler for å forhindre interessekonflikter, samt å minimalisere potensiell skade for kundene.
Kraft Finans har utarbeidet instrukser om hvordan man skal identifisere potensielle interessekonflikter, og videre hvordan man skal håndtere interessekonflikter slik at kundene ikke blir skadelidende. Disse instruksene er implementert i virksomheten.
Instruksene for identifisering og håndtering av interessekonflikter søker primært å sikre at ansatte som yter investeringstjenester med motstridende interesser, yter disse tjenestene med nødvendig uavhengighet. Dette for å beskytte kundenes interesser. Kraft Finans har iverksatt generelle tiltak for å oppnå dette, blant annet:
Dersom Kraft Finans’ instrukser for identifisering og håndtering av interessekonflikter ikke er tilstrekkelige for å ivareta kundenes interesser på en betryggende måte, vil Kraft Finans skriftlig opplyse kundene om mulige interessekonflikter. Kraft Finans vil ikke videreformidle ordre på vegne av kunden, før slike opplysninger er gitt.
Ytterligere detaljer vedrørende Kraft Finans’ instrukser for identifisering og håndtering av interessekonflikter er tilgjengelig på forespørsel.
Denne informasjonskapselpolicyen ble sist oppdatert den 31. juli 2023 og gjelder for borgere og innbyggere med lovlig permanent opphold i det europeiske økonomiske samarbeidsområdet og Sveits.
Vårt nettsted, https://kraftfinans.no (heretter kalt: ”nettstedet”) benytter cookies og annen relatert teknologi (for enkelhets skyld er relatert teknologi også omtalt som «cookies»). Cookies er også plassert av tredjeparts aktører vi har engasjert. I dokumentet under informerer vi om bruken av cookies på vårt nettsted.
En informasjonskapsel er en enkel liten fil som er sendt sammen med sider i dette nettstedet og er lagret av din nettleser på din datamaskins harddisk eller en annen enhet. Opplysninger som er lagret der kan bli returnert til våre servere, eller til servere som tilhører de relevante tredjeparts-aktørene, i løpet av et senere besøk.
Et skript er en del av en programkode som er brukt til å sikre at vår webside fungerer riktig og interaktivt. Denne koden kjøres på vår server eller på din enhet.
En web beacon (eller pixel tag) er en liten, usynlig del av en tekst eller et bilde på en nettside som er brukt til å overvåke trafikken på en nettside. For å få til dette, blir en del data om deg lagret ved bruk av web beacon.
5.1 Tekniske eller funksjonelle informasjonskapsler
Noen informasjonskapsler sikrer at enkelte deler av nettstedet fungerer som det skal og at brukerpreferansene dine forblir kjent. Ved å plassere funksjonelle informasjonskapsler gjør vi det enklere for deg å besøke nettstedet vårt. På denne måten trenger du ikke gjentatte ganger å legge inn den samme informasjonen når du besøker nettsiden vår og for eksempel blir varene liggende i handlekurven din til du har betalt. Vi kan plassere disse informasjonskapslene uten ditt samtykke.
5.2 Informasjonskapsler for statistikk
Vi bruker statistikkinformasjonskapsler for å optimalisere nettstedopplevelsen for brukerne våre. Med disse statistikkinformasjonskapslene får vi innsikt i bruken av nettstedet vårt. Vi ber om din tillatelse til å plassere informasjonskapsler for statistikk.
5.3 Reklame cookies
På denne nettsiden bruker vi informasjonskapsler for annonsering, slik at vi kan få innsikt i kampanjeresultatene. Dette skjer basert på en profil vi oppretter basert på din oppførsel på https://kraftfinans.no. Med disse informasjonskapslene blir du, som besøkende på nettstedet, knyttet til en unik ID, men disse informasjonskapslene vil ikke lage en profil basert på din oppførsel og dine interesser for å vise personlig tilpassede annonser.
5.4 Informasjonskapsler for markedsføring/sporing
Markedsførings-/sporingsinformasjonskapsler er informasjonskapsler eller annen form for lokal lagring, som brukes til å lage brukerprofiler for å vise reklame eller for å spore brukeren på dette nettstedet eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.
Fordi disse cookies er merket som sporings-cookies, vil vi spørre om din tillatelse til å plassere disse.
5.5 Sosiale medier
På nettsiden vår, har vi inkludert innhold fra Facebook og LinkedIn for å promotere sider (f.eks. «like» eller «pin») eller dele (f.eks. «tweet») i sosiale medier som Facebook og LinkedIn. Innholdet er bygget inn med kode fra Facebook og LinkedIn og benytter også cookies. Dette innholdet kan lagre og behandle noe informasjon for personlig markedsføring.
Vennligst les personvernerklæringen til de ulike sosiale nettverkene (som kan oppdateres jevnlig) for å lese hva de gjør med dine (personlige) data som de behandler ved hjelp av disse cookier. Dataene som blir hentet blir anonymisert så mye som mulig. Facebook og LinkedIn er lokalisert i USA.
Funksjonell, Markedsføring/sporing
Statistikk
Funksjonell
Markedsføring/sporing
Statistikk
Funksjonell
Funksjonell
Markedsføring/sporing
Markedsføring/sporing
Markedsføring/sporing
Statistikk
Markedsføring/sporing
Markedsføring/sporing, Funksjonell
Funksjonell, Markedsføring/sporing, Statistikk, Preferanser
Formål venter på kontroll
Formål venter på kontroll
Når du besøker nettstedet vårt for første gang, vil vi vise deg en pop-up med en forklaring om informasjonskapsler. Så snart du klikker på «Lagre», samtykker du til at vi bruker alle informasjonskapsler og plugin-moduler som beskrevet i popup-vinduet og erklæringen for informasjonskapsler. Du kan deaktivere bruken av informasjonskapsler via nettleseren din, men vær oppmerksom på at nettstedet vår kanskje ikke lenger fungerer som den skal.
7.1 Administrer samtykkeinnstillingene dine
Du kan bruke nettleseren til automatisk eller manuelt å slette cookies. Du kan også spesifisere at visse cookies ikke kan plasseres. Et annet alternativ er å endre innstillingene for nettleseren din slik at du mottar en melding hver gang en cookies plasseres. For mer informasjon om disse alternativene, se instruksjonene i Hjelp-delen i nettleseren.
Vennligst merk at vårt nettsted kanskje ikke vil fungere skikkelig hvis alle cookies er deaktivert. Hvis du sletter alle cookies i nettleseren din, vil de komme tilbake igjen hvis du samtykker til det når du besøker vårt nettsted igjen.
Du har følgende rettigheter med hensyn til dine personopplysninger:
For å utøve disse rettighetene, vennligst kontakt oss. Vennligst se kontaktinformasjonen nederst i denne cookie-erklæringen. Hvis du har en klage på hvordan vi håndterer dataene dine, vil vi gjerne høre fra deg, men du har også rett til å sende inn en klage til tilsynsmyndigheten (Datatilsynet).
For spørsmål og/eller kommentarer om våre retningslinjer for informasjonskapsler og denne erklæringen, vennligst kontakt oss ved å bruke følgende kontaktinformasjon:
Kraft Finans AS
Trim Towers
Larsamyrå 18
4313 SANDNES
Norge
Nettted: https://kraftfinans.no
E-post: resepsjon@kraftfinans.no
Telefonnr: 51 97 74 40
Denne cookie-erklæringen ble synkronisert med cookiedatabase.org på26. august 2024.
1. Bakgrunn
Kraft Finans arbeider for å fremme åpenhet, integritet, rettighet og ansvar i alle deler av vår virksomhet, herunder der vi har virksomhet, med våre ansatte, investorer, interessenter og partnere.
I Kraft Finans skaper vi langsiktige verdier for våre kunder. I den sammenheng ser vi hen til bl.a. FNs prinsipper for bærekraftige investeringer (UNPRI), og Norsk utvalg for eierstyring og selskapsledelse (NUES).
2. Formål
Formålet med denne policyen er å beskrive Kraft Finans sin tilnærming til bærekraftige investeringer, herunder miljø-, sosiale- og selskapsstyringsspørsmål (såkalte ESG-forhold).
Kraft Finans mener et godt fokus på bærekraftige investeringer bidrar til en høyere langsiktig risikojustert avkastning på investorenes midler gjennom å identifisere uønskede risikofaktorer så vel som å finne lønnsomme muligheter.
Kraft Finans anerkjenner at finansbransjen er en viktig del av løsningen for å nå blant annet Paris-avtalens klimamål og det globale arbeidet for å redusere karbonutslipp.
Vi vil derfor søke å fremme arbeidet med ESG også blant andre aktører i bransjen.
3. Eierskap og ansvar
Administrerende direktør er øverste ansvarlig for å sikre at policyen etterleves.
Policyen er også forankret i styret til Kraft Finans, som vil gjennomgå policyen minst på årlig basis.
Policyen er gjort kjent alle ansatte i Kraft Finans og vil publiseres på hjemmesiden til selskapet.
Investeringsdirektør er sammen med fondsforvalterne ansvarlig for at policyen integreres i alle investeringsanalyser, beslutningsprosesser og eierskapsutøvelse (der dette er relevant).
4. Hvordan integreres ESG i vårt produktspekter og investeringsvirksomhet?
4.1. Investeringsbeslutning
Kraft Finans rådgiver våre kunder og investerer selv gjennom Kraft Fondene i ulike fond, aksjer og obligasjoner fra unoterte og noterte utstedere.
ESG er en integrert del av investeringsprosessen til Kraft Finans, der vi kartlegger bl.a. hvordan driften av selskapene er i samsvar med allmenne miljømessige, etiske og sosiale normer. Man vil her særlig benytte UNPRI sine prinsipper som en rettesnor.
ESG-forhold er en integrert del av investeringsbeslutningen i alle aktivaklasser, men informasjonstilgangen og analysen varierer ut fra type investering.
4.2. Utelukkelse/ekskludering
Det er av grunnleggende betydning at selskaper som Kraft Fondene investerer i, etterlever internasjonale lover, normer og konvensjoner.
Kraft Fondene vil derfor ikke investere i:
Investeringsdirektør er ansvarlig for at det føres en liste over de selskap som er utelukket. Denne listen kan gjøres tilgjengelig for investorer i fondene på forespørsel. Skulle det vise seg at et selskap som inngår i kundenes investeringsportefølje og/eller Kraft Finans er investert i, bryter noe av det ovenstående, vil det søkes å enten rette opp i forholdet og/eller selge seg ut innen rimelig.
4.3. Aktivt eierskap
Kraft Finans søker gjennom sitt indirekte eierskap å bedre relevante ESG-forhold i selskapene de er investert i der dette er mulig gitt eierposisjon. Kraft Finans vil derfor søke å gå i dialog med selskapene og sette fokus på håndtering av vesentlige ESG-risikoer,- og muligheter.
5. Interessekonflikt
Hvert av fondene til Kraft Fondene har sitt eget mandat og forvaltes uavhengig av hverandre. Likevel kan det oppstå tilfeller der fondsforvalterne velger å investere i det
samme selskapet. Det kan innebære at flere fond har interesser og stemmerettigheter i det samme selskapet. Hvert fond står fritt til å stemme i overensstemmelse med hva forvalter mener er i andelseiernes beste interesse. Derfor bør det ikke oppstå interessekonflikter mellom fondene med hensyn til anvendelsen av stemmeretten. Fondsforvalterne i Kraft Finans er underlagt strenge egenhandelsregler, og det skal ikke oppstå interessekonflikter mellom fondet og porteføljeforvalter med tanke på anvendelse av stemmeretten.
Kraft Finans AS er forpliktet til å holde dette nettstedet oppdatert og med korrekt informasjon. Skulle du likevel oppleve noe som ikke er korrekt eller utdatert, vil vi bli takknemlige dersom du varsler oss om dette. Vennligt oppgi hvor på nettstedet du fant dette. Vi vil da tak tak i dette snarest. Vennligst send din respons via e-post til: resepsjon@kraftfinans.no.
Vi er ikke ansvarlige for tap som følge av unøyaktigheter eller ufullstendighet, og heller ikke for tap som følge av problemer forårsaket av eller forbundet med spredning av informasjon over Internett, for eksempel forstyrrelser eller avbrudd. Ved bruk av nettskjemaer tilstreber vi å begrense antall obligatoriske felt til et minimum. For tap som følge av bruk av data, råd eller ideer levert av eller på vegne av Kraft Finans AS via denne nettsiden, Kraft Finans AS aksepteres intet ansvar.
Bruk av dette nettstedet og alle komponentene (inkludert fora) er gjenstand for følgende betingelser for bruk. Selv beskjeden bruk av nettstedet innebærer at du har kunnskap om og aksepterer disse betingelsene.
Svar og personvernhenvendelser som sendes via e-post eller ved bruk av et nettskjema vil bli behandlet på samme måte som brev. Dette betyr at du kan forvente svar fra oss senest innen 1 måned. Ved komplekse forespørsler vil vi gi deg beskjed innen 1 måned dersom vi trenger maksimalt 3 måneder.
Eventuelle personlige data som du gir oss i sammenheng med din tilbakemelding eller forespørsel vil kun bli brukt i henhold til vår personvernerklæring.
Kraft Finans AS skal gjøre alt for å beskytte systemene mot enhver form for ulovlig bruk. Kraft Finans AS skal iverksette egnede tekniske og organisatoriske tiltak for dette formål, idet det blant annet tas hensyn til den nyeste teknikken. Det skal imidlertid ikke holdes ansvarlig for noe tap, direkte og / eller indirekte, påført en bruker av nettstedet, som oppstår som et resultat av ulovlig bruk av systemene fra en tredjepart.
Kraft Finans AS tar ikke ansvar for innhold fra nettsteder der en hyperlink eller annen referanse er gjort. Betingelser og forhold rundt Produkter og tjenester tilbudt av tredjeparts-aktører er utelukkende den aktuelle tredjeparts-aktørens ansvar.
Alle immaterielle rettigheter til innhold på dette nettstedet er innhentet Kraft Finans AS.
Kopiering, spredning eller en hvilken som helst annen bruk av materiale er ikke tillatt uten skriftlig tillatelse fra Kraft Finans AS, unntatt, og bare i det omfang som ellers er fastsatt ved bestemmelser i lov og forskrifter (slik som retten til å sitere), med mindre det aktuelle innholdet har bestemmelser om noe annet.
Dersom du har spørsmål eller problemer med tilgjengeligheten på dette nettstedet, vennligst kontakt oss.
Instruks for oppnåelse av beste resultat er hjemlet i vpf-forskiften §§ 2-28 og 2-29, vph-forskriften § 10-7.
Foretaket forvalter KraftFondene. Dette innebærer bl.a. at Foretaket fatter investeringsbeslutninger, og gjennomfører disse, på vegne av verdipapirfondene. Foretaket skal opptre i verdipapirfondenes beste interesse, herunder vurdere hvordan den enkelte handel kan utføres på beste måte for å få et best mulig resultat for kundene.
Kravet til beste resultat kan deles i to elementer: 1) hvordan handelen skal utføres og 2) hvor handelen skal utføres. Foretaket vil normalt plassere ordre om utførelse på vegne av verdipapirfondene hos andre meglerforetak etter vpf-forskriften § 2-29.
Foretaket skal opptre i beste interesse til de verdipapirfond selskapet forvalter når det utføres beslutninger om å handle på verdipapirfondenes vegne. Foretaket skal søke å oppnå et best mulig resultat for verdipapirfondene med hensyn til verdipapirfondets mål, investeringspolitikk, egenskaper ved de finansielle instrumenter som inngår i ordren, pris, kostnader, hurtighet, sannsynlighet for gjennomføring og oppgjør, størrelse, art og andre relevante forhold.
Den ovennevnte vurdering vil være sammensatt og situasjonsbestemt. Generelt skal Kraft Finans AS legge mest vekt på følgende:
• Pris
• Kostnader
• Egenskaper ved det aktuelle finansielle instrument
• Mulighet til å få utført handelen innen rimelig tid
• Egenskaper ved de aktuelle handelssystemene/handelsplassene
Alle Kraft Fondene har som målsetning å skape høyest mulig relativ avkastning. Prisen som kan oppnås ved handel i finansielle instrumenter på vegne av verdipapirfondene er dermed av betydning. Foretaket vil normalt legge vekt på prisen som kan oppnås ved vurdering av beste resultat.
Transaksjonskostnader vil ha betydning for verdipapirfondenes avkastning. Foretaket vil normalt legge vekt på kostnader ved transaksjonen ved vurdering av beste resultat.
Ved handel i enkelte rentepapirer kan det være vanskelig å finne et velfungerende marked av kjøpere og selgere. Gode relasjoner og gjensidig tillit mellom megler og forvalter kan dermed være viktig for samlet sett å sikre verdipapirfondet beste resultat.
Uavhengig av egenskapene ved det aktuelle finansielle instrumentet, kan forvalter ha utfordringer i forbindelse med handel av større poster. I særlige tilfeller kan det være i andelseiernes interesse å akseptere en dårligere pris eller høyere kostnader for å få gjennomført transaksjonen innen rimelig tid. Slike tilfeller skal dokumenteres.
ved de aktuelle handelssystemene/handelsplassene For handel av aksjer er Foretaket tilknyttet en elektronisk handelsplattform, der kostnaden er vesentlig lavere enn ved direkte handel med øvrige meglere. Når det vurderes som hensiktsmessig vil forvalter utøve elektronisk handel. Handel av rentepapirer skjer normalt ved direkte kontakt med megler eller på en handelsplattform. Compliance og Daglig Leder skal regelmessig kontrollere de retningslinjer og tiltak som er etablert i tråd med avsnittene ovenfor, vpf-forskriften § 2-28 (4). I tillegg skal Foretaket dokumentere at ordrene er plassert i samsvar med retningslinjene, § 2-28 (5).
Kraft Finans AS skal opptre i beste interesse til de verdipapirfond det forvalter, når det, på vegne av verdipapirfondene, plasserer ordre om utførelse hos andre meglerforetak
Kraft Finans AS skal være bevisst i sine valg av meglerforbindelser for å sikre korrekt verdipapiroppgjør og beste resultat. Forvaltning skal kun benytte meglerforbindelser som er godkjent av administrerende direktør og investeringssjef. Ved valg av meglerforbindelse skal forvalter ta hensyn til sannsynlighet for gjennomføring, ordrens størrelse og ordrens art.
Ved godkjennelse av nye meglerforbindelser skal følgende vurderes:
• Historikk
• Soliditet
• Ryddig og etisk framferd
• Markedsposisjon
• Kostnader ved handel
Godkjente meglerforbindelser vil bli vurdert på følgende grunnlag:
• Ordreutførelse
• Oppfølging
• Operative forhold rettet mot fondsdrift
Dersom en forvalter mener at en meglerforbindelse ikke tilfredsstiller de forventningene Kraft Finans AS har til beste resultat, kan forvalteren be om at den aktuelle meglerforbindelsen fjernes fra listen over godkjente meglerforbindelser. Slike anmodninger sendes til administrerende direktør og investeringssjef, som fatter beslutning om evt. stryking fra listen over godkjente meglerforbindelser. Leder compliance, kontroll og risikostyring skal informeres om slike anmodninger, samt hvilken beslutning som er fattet.
Foretaket skal dokumentere og regelmessig kontrollere de retningslinjer og tiltak som er etablert i tråd med avsnittene over, herunder kvaliteten på ordreutførelsen hos de angitte meglerforbindelsene. Eventuelle mangler skal utbedres.
Disse retningslinjene skal gjennomgås minst en gang per år og gjelder frem til de erstattes av reviderte retningslinjer.
Innledning Kraft Finans AS skal hvert år utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentliggjøre en redegjørelse for vurderingene.
Åpenhetsloven har til formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Denne rapporten omfatter selskapets plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderingene selskapet har gjennomført i 2024. I rapporten redegjør selskapet også for tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere risikoen for negative konsekvenser selskapets aktivitet og forretningsforbindelser kan ha for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Henvendelser om denne rapporten kan rettes til:
Kraft Finans AS
Ann Dorte Vormestrand Head og Legal & Compliance
adv@kraftfinans.no
Rapporteringsplikt Selskapet har hovedkontor ved Sandnes, Rogaland og er hjemhørende i Norge.
Selskapet er et aksjeselskap og er derfor rapporteringspliktig.
Kraft Finans AS ble stiftet i 2001 og er et norsk verdipapirforetak som tilbyr finansiell rådgivning til formuende privatpersoner, selskap og stiftelser. Selskapets største eier er Bjørn Maaseide gjennom sitt heleide selskap BFBK Finans AS.
Kraft Finans AS tilbyr tjenestene investeringsrådgivning, mottak/formidling av ordre, ordreutførelse, aktiv forvaltning og tilrettelegging. Selskapet etablerte i 2018 Kraft Fondene. Første fond ut var Kraft Global, og i 2019 og 2022 ble også rentefondene Kraft Høyrente og Kraft Nordic Bonds lansert. Kraft Global ble avviklet i 2023. I 2024 ble rentefondet Kraft Investment Grade lansert.
Vi har kontorer i Tromsø, Trondheim, Ålesund, Oslo, Bergen, Sandnes og Kristiansand.
Kraft Finans AS forvalter og gir råd til cirka 2500 kunder som samlet har plassert om lag 8 milliarder kroner til forvaltning.
Organisasjonskart for selskapet vedlegges denne rapporten.
Selskapet har egne rutiner for hvordan vi forankrer arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Rutinen omfatter selskapets arbeid for oppfyllelse av kravene som stilles i åpenhetsloven. Selskapets rutiner er forankret og vedtatt i selskapets styre 22. februar 2023. Rutinen er kommunisert til selskapets ansatte og ligger tilgjengelig på selskapets nettside. Rutinen inngår som del av selskapets instrukssamling, som ble sist behandlet i selskapets styre den 15. mai 2024.
Rutinen beskriver hvordan selskapet gjennomfører sin aktsomhetsvurdering og vurdering av tiltak. Rutinene inneholder også informasjon om selskapets varslingskanaler som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktivitet, og hvordan slik informasjon følges opp.
Vi arbeider kontinuerlig med å foreta vurderinger av risiko knyttet til selskapets aktiviteter og bruk av våre forretningsforbindelser (leverandører og forretningspartnere 1 ). Videre arbeider selskapet kontinuerlig med å gjennomføre tiltak får å nå målene satt av selskapet. Se rapportens punkt 3 og 4 for veiledning i arbeidet som er gjort i rapporteringsåret.
Vi har satt oss flere konkrete mål for fremtiden.
Kraft Finans AS foretar løpende vurderinger av risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktiviteter og forretningsforhold. Selskapet kartlegger løpende menneskerettighetsbrudd og brudd på anstendige arbeidsforhold knyttet til selskapets aktivitet.
I kartleggingsarbeidet benytter Kraft Finans AS en digital plattform utviklet av Ignite Procurement AS. Plattformen forenkler gjennomføringen av aktsomhetsvurderinger i tråd med kravene i åpenhetsloven. Gjennom plattformen har Kraft Finans AS fått en systematisert oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører. Basert på denne oversikten har plattformen foretatt innledende vurderinger av risikoen for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Stegene i denne vurderingen redegjøres for i det følgende:
1. Basert på leverandørdata hentet fra regnskapsdata, ordrebekreftelser og ERP -systemer opprettes en fullstendig oversikt over selskapets førsteleddsleverandører. Selskapet har i plattformen manuelt opprettet forretningspartnere og andre kjente underleverandører. Gjennom plattformen oppdateres oversikten over selskapets førsteleddsleverandører løpende.
2. I plattformen berikes leverandørinformasjon gjennom tredjepartssamarbeid med ENIN og Infobel. Gjennom plattformen innhentes informasjon og finansielle opplysninger om selskapets leverandører som industrikoder (NACE) og selskapsstruktur.
3. Gjennom steg 1 og 2, får selskapet en oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører, med tilhørende leverandørinformasjon.
4. Klassifiseringsverktøyet i plattformen har foretatt en innledende risikoklassifisering av selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører basert på klassifiseringsregler opprettet i plattformen. Selskapet har opprettet følgende 1 Leverandører og forretningspartnere definerte begreper i åpenhetsloven, jf. § 3 første ledd bokstav d og e. Begrepet forretningsforbindelser er brukt som en samlebetegnelse for disse to. klassifiseringsregler relevante for selskapets leverandørkjede: Geografi, bransje, og type produkt og tjeneste. Gjennom klassifiseringsverktøyet har leverandører som møter definerte risikoparametere blitt klassifisert i henhold til høy, medium og lav risiko for negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
5. Som ledd i risikokartleggingen, har selskapet, gjennom plattformen, sendt ut egendefinerte spørreskjemaer til definerte forretningsforbindelser for å innhente ytterligere informasjon. Selskapet har også benyttet plattformen for å etterlyse dokumentasjon og sertifiseringer fra førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører.
6. Basert på funnene i punkt 4 og 5, skal Kraft Finans AS vurdere hvilke tiltak som skal iverksettes for å undersøke potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
I analyseverktøyet i plattformen (interaktivt Dashboard) er det utarbeidet analyser av leverandørkjeden basert på leverandørdata, utfallet av risikoklassifiseringen og innhentet informasjon fra leverandørkjeden. I punkt 3.2 under fremkommer følgende opplysninger generert av analyseverktøyet i plattformen:
a. Antall førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører, med tilhørende leverandørinformasjon
b. Oversikt over selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører som har blitt forelagt og har svart ut spørreskjemaer relevant som selskapets aktsomhetsvurdering
c. Oversikt over selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører som har opplyst:
a. At deres virksomhet er omfattet av åpenhetsloven
b. At det er utført aktsomhetsvurderingen av virksomheten i tråd med kravene åpenhetsloven
c. At resultatet av aktsomhetsvurderingen er nedfelt i en rapport i tråd med kravene i åpenhetsloven
d. Nærmere klassifisering av selskapets førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører basert på risikoprofilene høy, medium og lav.
e. Oversikt over førsteleddsleverandører, forretningspartnere og andre kjente underleverandører hvor det er iverksatt tiltak, jf. steg 6 over
Relevante forhold for aktsomhetsvurdering knyttet til selskapets aktivitet og forretningsforhold er bl.a.:
• Selskapets operasjonelle kontekst
• Selskapets forretningsmodell
• Posisjon i leverandørkjeden
• Type produkt og tjenester
I det følgende vil vi redegjøre for vesentlig risiko for negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som er avdekket gjennom selskapets aktsomhetsvurderinger. Redegjørelsen omfatter også eventuelle konstaterte brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Selskapet har kommersielle relasjoner med 517 førsteleddsleverandører i rapporteringsåret. Selskapets leverandører er lokalisert i følgende land/geografisk område3 :
I aktsomhetsvurderingen 2024 har vi valgt å basere utvalget på alle leverandører både med lav, medium og høy risiko selskap i motsetning til 2023 hvor lav risiko leverandører ikke ble medtatt. I 2023 besvarte 7 leverandører på undersøkelsen. Nå i 2024 har 29 leverandører besvart. Dette viser at flere leverandører i år har bedre kjennskap til åpenhetsloven og ser verdien av besvarelse. Tiltak for 2025 vil være å nå ut til flere i leverandørkjeden, og helst de med høyest rangert risiko.
Selskapet har ikke avdekket eller identifisert noen funn i rapporteringsåret:
Selskapet vil i det følgende redegjøre for de tiltak virksomheten har iverksatt for å forebygge, begrense eller stanse kartlagte konsekvensene og risikoer som er avdekket i punktet over.
Vi vil iverksette følgende tiltak på bakgrunn av kartleggingen:
Vi arbeider kontinuerlig med å overvåke potensielle brudd på menneskerettigheter og brudd på anstendige arbeidsforhold basert på OECD`s modell.
CEO i Kraft Finans AS har det overordnede ansvaret for å overvåke potensielle brudd og iverksatte tiltak. Kraft Finans AS har følgende rutiner for overvåking:
• Vi overvåker gjennomføringen og effekten av selskapets interne forpliktelser, aktiviteter og mål for aktsomhetsvurderinger.
• Vi gjennomgår rapporter som blir gitt ut om finansnæringen og følger også med på bransjeundersøkelser.
• Vi tar med erfaringer og tilbakemeldinger selskapet har tilegnet seg inn i aktsomhetsvurderingene. Dette for å forbedre prosessen og resultatene i fremtiden
På bakgrunn av disse tiltakene har vi en fremdriftsplan for gjenopprettingsarbeidet som vi holder oppdatert. Fremdriftsplanen følger systematikken i punkt 3.
Selskapet har ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret. Selskapet har heller ikke avdekket vesentlig risiko for brudd/negative konsekvenser som nevnt.
Selskapet har ikke avdekket tilfeller som krever gjenoppretting i rapporteringsåret.
1.1 Hjemmel og formål
Hjemmel: Verdipapirhandelloven § 9-16 (4), jf. Finansforetaksforskriften kapittel 15.
Formål: Kraft Finans skal ha en godtgjørelsesordning som fremmer god og effektiv styring og kontroll av Foretakets risiko, motvirke for høy risikotaking og bidra til å unngå interessekonflikter. Videre er det viktig med kompetente og motiverte ansatte. Det er viktig å beholde kompetanse og utvikle en riktig kultur knyttet til kvalitet i Foretaket fremover.
1.2 Godtgjørelse som omfattes
Godtgjørelse omfatter lønn og annen godtgjørelse i form av: (i) Naturalytelser, (ii) bonuser, (iii) tildeling av aksjer, tegningsretter, opsjoner og andre former for godtgjørelse som er knyttet til aksjer eller utviklingen av aksjekursen i Foretaket, (iv) pensjonsordninger, (v) etterlønnsordninger, og (vi) alle former for variable elementer i godtgjørelsen eller særskilte ytelser som kommer i tillegg til basislønn.
1.3 Godtgjørelsesutvalg
Foretaket har oppnevnt et særskilt godtgjørelsesutvalg. Utvalget består av to styremedlemmer og ansattrepresentant, som har tilstrekkelige kunnskap og erfaring med risikoanalyser for å kunne vurdere om godtgjørelsespolitikken er passende.
Godtgjørelsesutvalget vil bli forelagt forslag til endringer i Foretakets godtgjørelsesordning, de vil være delaktig i vurdering knyttet til fastsettelse av pott for variabel godtgjørelse og de vil behandle praktiseringsrapporten før den fremlegges for styret.
1.4 Sentrale risikofaktorer av betydning for godtgjørelsesordningen
Identifisering av risiko knyttet til Foretakets virksomhet er av betydning for utforming av godtgjørelsesordningen, herunder ved vurdering av personkrets, prosess for tildeling av årlig variabel godtgjørelse og ved vurdering av eventuell reduksjon og bortfall av variabel godtgjørelse.
I tråd med Foretakets ICAAP-rapport, er Foretaket eksponert for følgende risikotyper i sin virksomhet:
(i) Kredittrisiko: Foretaket har en konservativ risikoprofil knyttet til kredittrisiko, jf. også omtale i Foretakets ICAAP.
(ii) Oppgjørsrisiko: Foretaket er utsatt for alminnelig oppgjørsrisiko ved handel i selskapsandeler eller finansielle instrumenter.
(iii) Operasjonell risiko: Dette er den vesentligste risiko foretaket er utsatt for. Risikoreduserende tiltak knytter seg i første rekke til utvikling av compliance og internkontrollfunksjonen.
Administrerende direktør skal årlig vurdere om endringer i Foretakets risikoeksponering som angitt i ICAAP skal medføre justeringer i godtgjørelsesordningen, og i så fall foreslå dette for styret.
1.5 Grunnlaget for variabel godtgjørelse
Kraft Finans vil dele overskuddene som skapes med de ansatte. Vi inkluderer hele verdikjeden i Foretaket og tar utgangspunkt i Foretakets totale bunnlinje. Den variable godtgjørelsen skal være diskresjonær.
1.6 Kriterier for variabel godtgjørelse
1.6.1 Kvalitetsindeks
Det er kundene vi lever av og for. Derfor vil for eksempel en betydelig forbedring i kvalitetsindeks for enkeltansatte og kontor telle positivt i tildeling av bonus, og motsatt.
1.6.2 Kvalitet
Kvaliteten i det arbeidet Foretaket gjør, er et av de punktene der et verdipapirforetak er svært sårbart. Manglende kvalitet vil over tid kunne føre tid kundeklager og direkte brudd med lover og regler. Rapporter fra Compliance vil telle i vurdering og tildeling av variabel godtgjørelse.
1.6.3 Lønnsomhet
Foretakets totale lønnsomhet gir grunnlaget for hva som kan betales i variabel godtgjørelse. Det blir viktig med effektiv drift i hele Kraft Finans inkludert hver enkelt avdeling.
1.6.4 Samarbeid og innsats
Samarbeid om å skape gode resultater skal lønne seg, vi har mange muligheter og oppgaver hver dag og en av våre viktigste oppgaver som verdipapirforetak er å betjene våre kunder på en effektiv og god måte. Foretaket kommer til å vektlegge samarbeid og total verdiskapning. Kunden skal alltid betjenes der det er mest hensiktsmessig for kunden og det er viktig at ikke subjektive forhold og hensyn til egen avdelings resultat avgjør dette. Ledelsen i Kraft Finans vil rådføre seg med alle ledere i Foretaket i vurderingen av dette kriteriet.
1.7 Tildeling av årlig variabel godtgjørelse til den enkelte medarbeider
1.7.1 Tidspunkt
Avregning av total bonusramme vil skje årlig i forbindelse med behandling av årsregnskapet.
1.7.2 Prosess for tildeling
Administrerende direktør vurderer den enkelte medarbeider i forhold til kriteriene fastsatt nedenfor og foreslår årets variable godtgjørelse for hver enkelt medarbeider. Styrets leder foreslår variabel godtgjørelse til Administrerende direktør.
Styret treffer endelig beslutning om ovennevnte forhold. Den endelige beslutning kommuniseres til medarbeideren gjennom tildelingsbrevet.
1.7.3 Kriterier for tildeling av variabel godtgjørelse
Variabel godtgjørelse skal vurderes på grunnlag av en helhetsvurdering, hvor finansielle og ikkefinansielle forhold knyttet til vedkommende person, vedkommende forretningsenhet og foretaket som helhet skal vurderes.
Når det gjelder den enkelte persons innsats skal blant annet følgende vurderes:
(i) Klientakkvisisjon,
(ii) utadrettet eller intern virksomhet av spesiell verdi for Foretaket,
(iii) ekstraordinær arbeidsinnsats, stort klient-/medarbeideransvar eller lignende, (iv) medarbeiderens evne og vilje til å bidra til kompetansehevning hos sine medarbeidere,
(v) antall kundeklager knyttet til den enkelte eller medarbeiderens forretningsenhet,
(vi) påviste brudd på interne retningslinjer eller annet relevant regelverk skal medføre redusert variabel godtgjørelse,
(vii) ved vurdering av den enkeltes variable godtgjørelse skal også finansielle forhold og endringer i bærekrafts- og risikotilpassede prestasjoner knyttet til vedkommende forretningsenhet og foretaket som helhet hensyntas, herunder foretakets kostnader knyttet til behov for likviditet og kapital. Foretakets resultater i det foregående år skal hensyntas i denne vurderingen.
Endelig variabel godtgjørelse vil fastsettes på grunnlag av en skjønnsmessig helhetsvurdering av ovennevnte forhold.
Variabel godtgjørelse til medarbeidere med kontrolloppgaver skal være uavhengig av resultatet i forretningsområdet de kontrollerer.
Styret skal fastsette kriterier for hver enkelt av dem som er omfattet av ordningen ut fra funksjonsspesifikke målsetninger.
Den vurdering som ligger til grunn for den årlige fastsettelsen av variabel godtgjørelse skal dokumenteres skriftlig.
1.7.4 Balanse mellom fast og variabel godtgjørelse
Ved vurdering av variabel godtgjørelse til den enkelte medarbeider skal styret påse at det oppnås et balansert forhold mellom fast arbeidsgodtgjørelse og variabel godtgjørelse. Den faste delen av godtgjørelsen skal være tilstrekkelig høy til at Foretaket kan unnlate å utbetale den variable delen av godtgjørelsen.
Ved den nærmere vurderingen av balansekravet vil styret hensynta blant annet følgende forhold:
(i) At variabel godtgjørelse ikke skal oppfordre til overdreven risikotakning i lys av Foretakets risikoeksponering. Det må imidlertid tas hensyn til risikoeksponeringen i Foretaket i første rekke er knyttet til operasjonell risiko som medarbeiderne i liten grad kan påvirke eller vil ha incentiv til å påvirke, jf. ovenfor.
(ii) At Foretaket må kunne opprettholde en fleksibel kostnadsstruktur i Foretaket, det vil blant annet si at det må tas hensyn til at fast arbeidsgodtgjørelse også skal utbetales i år med lav inntjening.
Praktiseringen av ordningen skal gjennomgås av Compliance minst en gang i året, med rapportering til styret i Foretaket.
Kraft Finans AS er et norsk verdipapirforetak som tilbyr formuesforvaltning til personer, selskap og stiftelser.
Ønsker du mer informasjon om tjenestene våre for deg eller bedriften din?
Ta gjerne kontakt på en måte som passer deg.